www.osvita.org.ua
Статті з питань освіти // Як вчитися правильно: ефективні та неефективні методи
Освiтнiй портал™
Головна
Новини освіти та науки
Події освіти та науки
Статті з питань освіти
Архів статей
Довідник ВНЗ України
Дистанційна освіта
Навчальні курси
Освіта за кордоном
Бізнес-освіта, MBA
Абітурієнту
Студенту
Болонський процес
Зовнішнє тестування (ЗНО 2014)
Середня освіта. Підручники
Законодавство
Періодичні видання
Каталог освітніх сайтів
Бібліотека
Реферати, курсові, дипломні
Профорієнтація молоді
Робота освітянам та молоді
Освітній форум
Зробити портал кращим!
Ефективна реклама
Як вчитися правильно: ефективні та неефективні методи
У нашому мінливому багатому інформацією світі кожен з нас - від школяра до студента і дорослої працюючої людини - повинен вміти правильно вчитися. На жаль, як показує досвід, більшість з нас не користуються тими методами навчання, які наука вважає найефективнішими. І, що ще гірше, дослідження показали, що ті способи навчання, які ми найчастіше застосовуємо - наприклад, читання або виділення фрагментів тексту маркером або на екрані - вважаються найбільш неефективними.

Наукова література, в якій автори аналізують ці методи, охоплює період у кілька десятків років, а бібліографічний список налічує тисячі статей. Середньостатистичному батькові, вчителю чи роботодавцю не під силу вивчити такий обсяг матеріалів. На щастя, група з п'яти провідних психологів зробила за нас цю роботу. У своїй детальній й докладній доповіді, опублікованій 9 січня Асоціацією психологічних наук (Association for Psychological Science), автори дослідження під керівництвом професора Джона Данлоскі (John Dunlosky) з Кентського держуніверситету (Kent State University) досконально вивчили 10 основних методів навчання і склали рейтинг на основі їх ефективності.

Найменш ефективні

Першими в списку неефективних методів навчання автори назвали виділення фрагментів тексту і підкреслення. Хоча ці прийоми дуже поширені, дослідження показали, що така робота з текстом нічим не краще звичайного читання. Згідно з деякими дослідженнями, виділення фрагментів тексту може навіть зашкодити навчанню, оскільки воно відволікає увагу на окремі факти і може ускладнити процес побудови логічних зв'язків і умовиводів. Майже такою ж малоефективною вважається практика повторного читання тексту, яку ми зазвичай застосовуємо, хоча могли б використовувати і більш ефективні методи придбання знань. І, нарешті, конспектування, тобто коротке узагальнення із зазначенням основних моментів, витягнутих з тексту. Цей метод непоганий для тих, хто вже має навик, але і тут не слід забувати про існування набагато більш ефективних способів. Виділення фрагментів тексту, підкреслення, повторне читання і узагальнення з конспектуванням були визнані "малоефективними".

Найбільш ефективні

На відміну від таких відомих методів навчання, як виділення тексту і повторне читання, ті методи, ефективність яких практично доведена, відомі, в основному, лише спеціалістам-психологам. Наприклад, метод розподіленого навчання. Замість того, щоб, як звичайно, вивчати матеріал без зупинки, напружуючи всі сили, цей метод дозволяє розподілити за часом весь процес навчання. Цілком можливо, що форсоване освоєння великого обсягу інформації допомагає скласти іспит або виступити на нараді, але отримана таким чином інформація в пам'яті надовго не збережеться. Набагато ефективніше занурюватися в інформацію не на довго і робити перерви. І чим довше Вам необхідно зберігати отримані знання в пам'яті - два тижні або два роки - тим довшими повинні бути перерви між заняттями.

Іншим методом навчання, який настійно рекомендують автори дослідження, є практичні вправи. Так, побільше практики - але не для того, щоб отримати оцінку. Як показують дослідження, сама спроба згадати інформацію дозволяє закріпити отримані знання і допомагає відновити цю інформацію в майбутньому. І хоча практичні вправи не знайшли широкого застосування - навіть при наявності достатньої кількості доказів їхньої ефективності - існує один відомий прийом, який вказує на переваги цього методу - картки з картинками для навчання читання. Тепер ці картки можна створювати і в цифровому форматі з допомогою таких програм, як Quizlet, StudyBlue і FlashCardMachine. Обидва ці методи - розподілене навчання та практичні вправи, на думку авторів дослідження, вважаються "високоефективними".

Інші

Решта методів, які аналізували Данлоскі з колегами, зайняли центральну частину рейтингового списку - їх не можна назвати зовсім марними, але й особливо ефективними вони теж не вважаються. У цю групу увійшли такі методи: метод психічних образів або використання карток, які допомагають згадати зміст тексту (він вимагає багато часу і ефективний тільки в тих випадках, коли текст можна проілюструвати картинками); метод навідних питань, коли людина в процесі читання задає собі питання " чому?" (метод може викликати неприємні відчуття, оскільки створює враження, ніби до Вас постійно пристає з питаннями 4-річна дитина); метод власних коментарів, коли людина не просто читає текст, а намагається докладно пояснити собі його зміст (ефективність цього методу залежить від повноти і точності міркувань); метод проблем, що чергуються, тобто часта зміна питань, що розглядаються в тексті (доказів ефективності цього методу поки мало, цей метод зарекомендував себе поки тільки у формуванні моторних навичок), і, нарешті, мнемотехніка, використовувана як метод вивчення нових, як правило, іноземних слів на основі фонетичних асоціацій з схожими словами у рідній мові. Наприклад, при вивченні французької слова la clef, що означає "ключ" пропонується уявити собі ключ на вершині кручі (по-англійськи "cliff"). Але для запам'ятовування одного слова цей метод занадто трудомісткий.

Всі ці методи, як вважають Данлоскі і його колеги, відрізняються "середньою" або "недостатньою" ефективністю, оскільки вчені або не мають достатніх доказів їх ефективності і не можуть рекомендувати їх для навчання, або вони досить трудомісткі. Набагато розумніше, на думку вчених, робити між заняттями перерви, прибрати подалі маркер і частіше використовувати картки з малюнками.

Переклад Широкової Наталії
статті сайту http://ubr.ua


Схожі за темою публікації
Як підвищити ефективність розумової та творчої праці?
Як підвищити ефективність самоосвіти?
Навчитись читати швидко - доступно кожному
Як підвищити ефективність навчання
Прокрастинація. Як з нею боротися
Способи мотивації для "дорослих" студентів
2013-04-11  |  Автор:

Віповідальність за зміст публікації несуть їх автори, думка редакції сайту "Освітній портал" може не співпадати з думкою авторів публікації.

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.

Для отримання статей поштою Ви маєте зареєструватись
та налаштувати параметри розсилки в персональному акаунті.

Всі права належать
Освітній портал™ 2003-2019рр.

Дизайн порталу: Стильная Студия