www.osvita.org.ua
Статті з питань освіти // Інтернет-навчання замінить звичайні ВНЗ?
Освiтнiй портал™
Головна
Новини освіти та науки
Події освіти та науки
Статті з питань освіти
Архів статей
Довідник ВНЗ України
Дистанційна освіта
Навчальні курси
Освіта за кордоном
Бізнес-освіта, MBA
Абітурієнту
Студенту
Болонський процес
Зовнішнє тестування (ЗНО 2014)
Середня освіта. Підручники
Законодавство
Періодичні видання
Каталог освітніх сайтів
Бібліотека
Реферати, курсові, дипломні
Профорієнтація молоді
Робота освітянам та молоді
Освітній форум
Зробити портал кращим!
Ефективна реклама
Інтернет-навчання замінить звичайні ВНЗ?
Щоб задовольнити величезний попит на вищу освіту в усьому світі, необхідно щотижня відкривати новий великий університет.

Якщо говорити про вищу освіту, користуючись економічними категоріями, можна з упевненістю констатувати наявність на неї небувалого попиту. "Сьогодні більше 30 млн. осіб мають достатній рівень, щоб бути зарахованими до вищих навчальних закладів, але отримують відмову через обмежену кількість місць і обмежені фінансові можливості. До 2017 року кількість потенційних студентів, яким буде відмовлено у доступі до ВНЗ, досягне 100 млн. Для того щоб задовольнити такий вражаючий попит, необхідно вже сьогодні щотижня відкривати новий великий університет ", - вважають Катрін Кессерлі і Маршалл Сміт, керівники освітніх програм Фонду Вільяма і Флори Хьюлетт (США). Чи варто дивуватися стрімку зростанню ринків, пов'язаних з наданням освітніх послуг або виробництвом навчальних матеріалів? Так, за кілька останніх років річний обіг освітніх підрозділів одного з найбільших у світі видавничих концернів "Пірсон" зріс на 70% і досяг $ 7 млрд. Завдяки цьому "Пірсон" зміг компенсувати скромні показники діяльності інших своїх підрозділів - книжкового видавництва Penguin і видавничої групи "Файненшл таймс". Як повідомляється в пресі, Каліфорнійський державний університет (четвертий за величиною ВНЗ США) замовив "Пірсону" розробку програмної платформи для дистанційного навчання своїх студентів. Університет сподівається за її допомогою вбити двох зайців: збільшити кількість студентів і звести до мінімуму випадки, коли вони переривають навчання, оскільки не можуть поєднувати його з роботою.

Умовно безкоштовні знання

Що стосується дистанційного навчання, в США знедавна у всіх на вустах абревіатура MOOC (Massive Open Online Courses). Йдеться про відкриті (тобто безкоштовні) онлайнкурси, розраховані на необмежену кількість слухачів. Найвідоміші сьогодні провайдери MOOC - Udacity (орієнтований на фізиків та інформатиків), Coursera (пропонує семінари та лекції з усіх галузей знань) і edX - пілотний проект Гарвардського університету і Массачусетського технологічного інституту. А так звана Академія Хана-сервіс, на якому зібрані понад три тисячі відеолекцій про все на світі, - взагалі стала сенсацією. Творець цієї академії, що користується величезною популярністю, Салман Хан, економіст за освітою, потрапив у 2012 році до списку ста найбільш впливових людей у світі, що складається журналом "Тайм" і відразу став експертом з питань освіти майбутнього. А самим MOOC та перспективам онлайн-освіти навіть був присвячений спеціальний круглий стіл в рамках недавнього Давоського форуму за участю бізнесменів і філантропів з світовими іменами.

Така увага пояснюється, принаймні, двома причинами. Насамперед популярність MOOC свідчить про те, що так звана відкрита освіта перестала бути інноваційною ідеєю "просунутих" представників академічного середовища і виявилася потрібною величезними масами людей (як заявила в Давосі засновник Coursera Дафна Коллер, цим сервісом сьогодні користуються 2,4 млн. осіб).

Суть ідеї відкритої освіти полягає в тому, що знання повинні бути безкоштовними, а доступ до них вільним. Завдяки цьому можна буде досягти "освітнього рівності": забезпечити доступ до університетів всім охочим і демократизувати саму сферу вищої освіти. Правда, MOOC не можна назвати зовсім вже безкоштовними. На тій же Coursera гроші не беруть тільки за самі онлайн-лекціі, але за робочі матеріали до них треба все ж платити, оскільки вони захищені законом про авторські права. Згаданий Салман Хан в інтерв'ю виданню Technology Review змалював комерційну сторону MOOC: "За моїм уявленням, через п'ять років це буде виглядати приблизно так. За навчальну складову платити не доведеться, але якщо слухач захоче отримати сертифікат, що підтверджує те, чому він навчився, йому доведеться піти в спеціальний центр і заплатити за іспит. Припустимо, на те, щоб організувати такий іспит, потрібно $ 100. Тоді екзаменованому треба заплатити $ 150. Ті $ 50, які стягуються з нього додатково, реінвестуються в безкоштовне онлайн-викладання ". Сам того не відаючи, Хан торкнувся концептуального питання, на яке поки що немає відповіді: за що мають платити студенти в XXI столітті - за те, що їх навчають, або за підтвердження своєї кваліфікації?

Мильні бульбашки вищої освіти

Звідси місток до другої причини інтересу до MOOC - необхідності переосмислення завдань вищої освіти. "Варто запитати себе, в чому ж природа освіти як блага? За ідеєю, ми прагнемо до неї для того, щоб нас чомусь навчили. Але освіта функціонує ще й як соціальна страховка. І таким чином вона пов'язана з економікою: володіючи комп'ютерною грамотністю, Ви отримаєте роботу, - заявив під час Давоського форуму відомий американський бізнесмен, засновник системи PayPal, перший зовнішній інвестор Facebook Пітер Тіль. - До того ж освіта функціонує ще й як змагання. Добре тому, хто навчається у престижному університеті, для всіх інших диплом цих ВНЗ є маскою, за якою часто ховається телепень". За словами Тіля, ситуація на ринку освіти нагадує мильний пузир, який начебто луснув кілька років назад на ринку нерухомості, оскільки вартість вищої освіти з 1980х років збільшилася на 400%. Претензії експертів зводяться до того, що в прагненні людей до вищої освіти сьогодні дуже велику роль грає бажання отримати диплом престижного університету в силу традиції, оскільки рівноцінні знання, отримані у ВНЗ з нижчим рейтингом або ж самостійно, не мають ціни на ринку праці. Онлайн-освіта, на їх думку, якраз і здатна збити з університетів пиху престижності. "Ще до того як MOOC стали частиною нашого життя, багато говорили про неминуче згортання індустрії вищої освіти, про те, що через кілька десятків років у світі залишиться не більше 50 університетів. Те, що вважалося звичайною спекуляцією, тепер здається неминучим: доступ до онлайн-курсів скорочує попит на стаціонарне навчання в престижних університетах до рівня ВНЗ середнього типу", - пише в газеті "Гардіан "аналітик британської організації Observatory on Borderless Higher Education Алекс Катсомітрос.

Втім, за словами скептиків, якою б революційною не здавалася ідея здобуття вищої освіти онлайн, вже одне питання необхідності сертифікації фахівців прив'язує цю модель до "старого доброго університету". Однак, як зазначає "Шпігелю" професор математики Університету Білефельда (Німеччина) Йорн Ловіскач, при всіх перевагах онлайнових технологій навчання, європейським університетам не слід включатися до шаленої гонитви за ними, оскільки, за його словами, це загрожує "макдональдизацією вищої освіти".

Переклад Широкової Наталії
статті сайту http://comments.ua


Схожі за темою публікації
Он-лайн освіта: якісно, доступно, безкоштовно
Дистанційне навчання: Про що говорили на Світовому Економічному Форумі у Давосі?
Чому популярна дистанційна освіта
Інноваційні переваги дистанційної освіти
Використання соціальних мереж у навчальних цілях
2013-04-12  |  Автор:

Віповідальність за зміст публікації несуть їх автори, думка редакції сайту "Освітній портал" може не співпадати з думкою авторів публікації.

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.

Для отримання статей поштою Ви маєте зареєструватись
та налаштувати параметри розсилки в персональному акаунті.

Всі права належать
Освітній портал™ 2003-2019рр.

Дизайн порталу: Стильная Студия