www.osvita.org.ua
Статті з питань освіти // Вища освіта: негативний відбір
Освiтнiй портал™
Головна
Новини освіти та науки
Події освіти та науки
Статті з питань освіти
Архів статей
Довідник ВНЗ України
Дистанційна освіта
Навчальні курси
Освіта за кордоном
Бізнес-освіта, MBA
Абітурієнту
Студенту
Болонський процес
Зовнішнє тестування (ЗНО 2014)
Середня освіта. Підручники
Законодавство
Періодичні видання
Каталог освітніх сайтів
Бібліотека
Реферати, курсові, дипломні
Профорієнтація молоді
Робота освітянам та молоді
Освітній форум
Зробити портал кращим!
Ефективна реклама
Вища освіта: негативний відбір
Ні для кого не секрет освіта України, як стояла, так і стоїть в дуже умовної позиції. За останні більше десятка років ми перестали бути однією з найосвіченіших країн світу. Звичайно, ми шукаємо шляхи виходу. Але, схоже, впадемо з крайності в крайність.

"Даєш ЗНО!", - Сказали нові перетворювачі держави. "Є!", - Відповіли чиновник від освіти. На високих державних рівнях суспільству прищеплювалася думка про тотальні переваги незалежного тестування. Це - створення умов та факторів рівноцінного доступу до освіти всіх абітурієнтів, не торкаючись матеріальних цінностей. Об'єктивність, що дозволяє оцінювати всіх абітурієнтів за знаннями, а не з якихось ознак. Поборемо корупцію у ВНЗ, виключно всі обдаровані діти з бідних або робочих сімей, сільських глибинок зможуть легко вступити і вчитися в престижних ВНЗ на бажаних спеціальностях і, взагалі, задавимо весь світ інтелектом. Стверджується, що перевірка отриманих результатів майже повністю автоматизована, що дозволяє провести економію часу і грошей, і, головне, виключити суб'єктивний людський фактор при оцінюванні (у це якось відразу віриться насилу). А загалом, перед ЗНО поставлена мета зміниться все кардинально в системі освіти. Але, схоже, введення нової форми вступу до ВНЗ не стало панацеєю від бід.

Анітрохи не применшуючи достоїнств ЗНО, ми все ж поговоримо більше про явні і жорсткі проколи. Тому що на сьогоднішній день ЗНО не вирішило старі завдання, а викликало нові проблеми.

Почнемо з того, що саме тестування - це планка, через яку повинні перестрибнути діти. Але чисто психологічно, чи підходить для всіх таке "взяття освітньої Бастилії". Адже свідомість дитини - це посудина, яку потрібно грамотно творчо розширювати, а не механічно забивати. В останніх класах діти вже не пам'ятають, що вчили в перших. І підготовка дітей до ЗНО виключає розвиток здатності до формування та доведення правильної відповіді. Страждають розумові і логічні навички, також раціональне і творче начало. Спостерігається поява "гладкого, або плоского мислення" у молоді. Адже в дітей впихають певний обсяг інформації, а не знань. Принципова відмінність останнього від першого в тому, що знання - це сукупність дослідів, які можна застосувати на практиці, а не набір цифр, дат, правил і тощо.

При виборі одного варіанта з декількох, результат не показує повністю всіх знань учнів. Частина відповідей вибирається на удачу - випадковим чином, як кому пощастить. Тестова форма показує якість вивченого матеріалу і не дуже придатна для оцінки гуманітарних знань, або здатності до нераціонального підходу. Неможливо одним контрольним матеріалом якісно зробити перевірку рівня підготовленості. Складно виявити потенціал випускників шкіл. За допомогою закритих тестів немає можливості перевірити рівень необхідних знань і досвіду вищого рівня. Відміна усного складання іспиту більш як знижує якість знань абітурієнтів та якість підготовки до іспитів. Чи не фіксується спеціалізація школи. Учні шкіл, як з гуманітарним ухилом, так і із природничим ухилом складають один і той же обов'язковий іспит.

Відбувається щорічна зміна з доповненнями інших правил вступу до ВНЗ.

Абітурієнти допускаються до складання тестування винятково при наданні паспорта. Цей захист, як не дивно, опинився неефективним для недопущення складання тесту зовсім іншою особою. У 2008 р. студенту з Львівського університету, відповідно, за винагороду вдалося виконати тест з літератури та української мови за майбутнього абітурієнта зі школи Дніпропетровська. Порушення не було виявлено.

Навіть якщо в "круті", лідери всіх рейтингів ВНЗ і потрапляють діти з глибинок, з не привілейованих сімей - їх звідти швидко "виживають". Негативний відбір не тільки у студентів - ще більше він у викладачів. 70% (середній показник, де - 50, а де й всі 100) викладачів ВНЗ - це люди, що вимучили собі дисертації, і вирішують на своїх посадах проблему як забезпечити більш-менш гідний рівень життя за жебрацької зарплати. Ті ж, хто в цей процес не вписується, поступово відбраковуються системою. Ще одна тенденція, у викладачі йдуть масово діти, племінники самих викладачів, друзів, родичів тощо. А син професора - це не завжди той же набір інтелекту і здібностей, що і у батька. А тому в останні роки, незважаючи на всю "демократичність" освіти Новітньої України, брендові вищі навчальні заклади, все більше стають закритими клубами з обмеженим доступом: тільки для своїх.

Та й з корупцією під час вступу можна посперечатися. Пригадується розповідь трирічної давності сільській мешканки, яка ділилася тим, що на вступ онука вони з чоловіком спеціально ростили свиней і вигодували бичка. Гроші потрібні були для того, щоб вкласти у конверт в приймальній комісії, щоб там "підтягнули" бали до стовідсотково прохідного рівня. Хто вступав пам'ятає, що серед безлічі документів до приймальних комісій потрібно здавати і чисті конверти для повідомлень з ВНЗ. Тепер цей студент перейшов вже на четвертий курс. Витрати виявилися не марними. Хоч і в школі, може, недоотримав всіх потрібних знань, зате у ВНЗ не гірше інших. А крім іншого багато з них теж ділилися, як примудрилися отримати високі бали за тести. Виявилося, у кожного свій рецепт, і він спрацював.

Що робити тим людям, яким не вистачило 0,5 бала з профільного предмету, через підняту планку для вступу на конкретну спеціальність, але пропонують вступати на іншу, куди балів вистачить. А якщо до цієї іншої професії просто не лежить душа. Ми ж не на базарі: "Вчора раки були по п'ять, але великі, сьогодні - по три, але маленькі".

Немає і не може бути єдиної формули для всіх. Часто трапляються ситуації типу: дівчина закінчила технічний ВНЗ, кажучи старою системою оцінювання, з двома "четвірками", решта - "п'ятірки". За фахом "програмування". По закінченні заявила батькам, щоб ті шукали роботу менеджера або що-то в цьому роді, тому що вона нічого не розуміє в "цьому програмуванні". Її одногрупник вступав з балами ЗНО нижче, ніж у цієї дівчинки, ледве закінчив ВНЗ, з проблемами переходячи з курсу на курс. Але улюбленим предметом у нього було програмування. Весь цей час співпрацював з багатьма вітчизняними та російськими IT компаніями і після закінчення відразу поїхав на роботу до Петербурга. Честь і хвала викладачам, що не підрізали хлопцеві крила при вступі, не принижуючи, що у нього, мовляв, не такі високі бали й, що не зарізали відрахуванням під час навчання. Йому просто пощастило - у ньому розгледіли потенціал.

Українська система вищої освіти замість того, щоб проводити селекцію найрозумніших і обдарованих, виловлюючи їх не по тому, як хто вгадав відповіді, а прораховуючи здатність займатися інтелектуальною працею, перетворюється на своєрідну форму закваски всіх по одному рецепту.

Є таке поняття - негативна селекція. У науці це означає, що вчений відбирає найслабшу особину рослин або тварин, схрещує їх, потім серед плодів знову відбирає слабших і так продовжується до тих пір, поки вид не стає недітоспроможним. Мета цього процесу - вивчення слабких сторін видів і порід. В освіті ж негативна селекція призводить до "вимивання", нівелювання інтелекту. Суспільство інтелектуально й культурно розвинених людей, що , творчо мислять перетворюється в товариство людей, що мислять за шаблоном і під копірку, якими легко можна керувати, маніпулювати.

Позбавляючи здібних дітей із бідних сімей шансів отримати якісну освіту, посилюється процес тієї самої негативної селекції суспільного інтелекту. Цей процес уже призвів до непоправних інтелектуальним втрат. Кілька хвиль "витоку мізків", трудова міграція освіченої молоді .... Це так ми задавили світ інтелектом?!

До слова, в тій же Америці ЗНО здають не у всіх штатах і не у всіх ВНЗ.

Може, все-таки дати кожному ВНЗ право розгляду, як йому доцільніше і науково виправдано проводити вступну кампанію? А всі ці розмови про корупцію і низьку якість освіти за старої системи вступу не більш ніж демагогія. Адже жоден керівник навчального закладу, який себе поважає не буде хотіти знижувати планку. Загалом, що таке ВНЗ - це накопичення певних знань і введення в професію. І тільки практика - справжній критерій істини.

За матеріалами сайту http://svobodaslova.in.ua

Схожі за темою публікації:
Дослідження: проблеми сфери освіти негативно впливають на реалізацію прав громадян
Підсумки першої хвилі зарахування або як втриматися на плаву
Спеціаліста замовляли?
Національна стратегія розвитку освіти: апокаліпсис відміняється?
Державне замовлення - інформація з обмеженим доступом!?
2013-08-07  |  Автор:

Віповідальність за зміст публікації несуть їх автори, думка редакції сайту "Освітній портал" може не співпадати з думкою авторів публікації.

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.

Для отримання статей поштою Ви маєте зареєструватись
та налаштувати параметри розсилки в персональному акаунті.

Всі права належать
Освітній портал™ 2003-2019рр.

Дизайн порталу: Стильная Студия