www.osvita.org.ua
Статті з питань освіти // Недосконала система вищої освіти України чи...
Освiтнiй портал™
Головна
Новини освіти та науки
Події освіти та науки
Статті з питань освіти
Архів статей
Довідник ВНЗ України
Дистанційна освіта
Навчальні курси
Освіта за кордоном
Бізнес-освіта, MBA
Абітурієнту
Студенту
Болонський процес
Зовнішнє тестування (ЗНО 2014)
Середня освіта. Підручники
Законодавство
Періодичні видання
Каталог освітніх сайтів
Бібліотека
Реферати, курсові, дипломні
Профорієнтація молоді
Робота освітянам та молоді
Освітній форум
Зробити портал кращим!
Ефективна реклама
Недосконала система вищої освіти України чи "недосконалі" студенти?
Система вищої освіти України потребує докорінних змін! Сучасні ВНЗ не дають необхідних знань студентам! Спеціальності, яким навчають студентів, не затребувані на ринку праці! "А що користі з того диплому? Хіба що поставити в рамочку та в сервант!"

Хто не чув хоча б одного з цих висловів, які, здається, вже перетворилися на лозунги, нехай першим кине в мене камінь (не хвилюйтеся, з релігією в цій статті більше нічого не буде пов'язано). Дійсно, сучасна вища освіта України переживає не найкращі часи. І підтвердженням цього є не лише вислови на початку, а й наукові статті українських вчених, з якими Ви можете ознайомитися на різних інформаційно-аналітичних сайтах де висвітлюють питання освіти.

Практично кожен школяр, який випускається зі стін, такої йому "рідної" української школи, намагається вступити до ВНЗ не задумуючись над тим, а чи дійсно це йому потрібно? Який це дасть результат? Який взагалі в цьому сенс? Ще гірша ситуація з батьками цих дітей. Їхня головна мета - шановні читачі, вибачте за прямоту - "всунути" свою кровинушку хоч куди-небудь. Плюс, заплатити за це добрячого хабара, а потім звинувачувати ВНЗ в тому, що їхню дитину не навчили і не влаштували на роботу.

Якщо Ви помітили, вимагають та звинувачують саме навчальний заклад, а не горе-випускника, який нічого не має по завершенню процесу навчання. А чи доклав він сам зусиль, щоб отримати хоча б найменших результатів? Що він зробив для того аби дійсно мати знання та хорошу роботу? Нічого! Оскільки, прилаштувавшись, студенти і їх батьки, всю відповідальність перекладають, невідомо чому, виключно на навчальний заклад.

А що ж далі? Будьмо чесними. Далі більша частина студентів просто ходить на пари, бо так роблять усі. Весело, а не корисно, проводить час в університеті. І за допомогою різних методів - підлабузництва, хабарництва, виклянчування, брехні і т.д. - здають сесію, щоб головним чином отримувати стипендію, яку знову ж витратити на веселощі і сесію, а не на здобуття знань та вмінь. Замкнуте коло. І ніякого позитивно-практичного результату.

Студенти та випускники, досить звинувачувати когось у своїх невдачах. Почніть спочатку з себе. Відірвіться від Вашої улюбленої гри на комп'ютері, соціальної мережі, двохсотсерійного серіалу чи іншої справи, що перетворює Вас на рядового споживача "сміття" інтернет-простору. Вийдіть за межі свого гуртожитку, дому, навчального корпусу та найближчого магазину. Почніть цікавитися тим, що відбувається за межами Вашого власного світу. Чим живуть успішні люди і що вони зробили, щоб досягти цього!

Адже ВНЗ - це лише стартова точка, опора, підґрунтя для формування власної особистості та початку вдалої кар'єри. Хоча, як доводить практика, він не є обов'язковим. Марк Цукерберг, Пол Гарднер Аллен, Елдрик Тонт Вудс, Том Хенкс, Джорджіо Армані, Гафін Олександр Дмитрович - це особистості, що не отримали вищої освіти, але кожен із них, свого часу, був включений до списку найбагатших людей по версії журналу Forbs. Погодьтеся, що це є одним з показників досягнення успіху в житті.

Самоосвіта - ось головний секрет їхнього успіху. І кожен студент повинен приділяти цьому значну увагу. Необхідно бути всесторонньо розвиненою людиною в сучасному інформаційному суспільстві. Потрібно, окрім основного навчання, відвідувати гуртки, займатися спортом, бути активістом, писати статті, грати на музичному інструменті, розбиратися в інтернет-новинках, писати сайти, підпрацьовувати - займатися будь-чим, що Вам цікаво. Бо ніколи не знаєш що, де та коли стане тобі у нагоді в житті. Можливо саме це захоплення принесе успіх у житті. Лише практично діючи можна отримати результат.

Жодна з обраних систем вищої освіти, за основу якої взято чи Болонський процес, чи формування вузькоспеціалізованих спеціалістів, чи політехнічну школу Леніна, чи творчий та неординарний підхід, не сформує з Вас повноцінного та успішного члена суспільства. Оскільки зі сторони студентів, у будь-якому випадку, повинен бути зворотній зв'язок. А коли студент вступає до вишу виключно задля отримання пластикового документу і паперового додатку до нього, то і діяльність навчального закладу також буде спрямована на досягнення саме такого результату. Попит породжує пропозицію. Звичайний закон економіки і нічого більше.

Але ситуація в Україні складається таким чином, що якщо навіть студент має бажання і докладає зусиль, щоб отримати знання та навички то корупція, бюрократія та байдужість не дають можливість цього зробити.

Багатьом студентам, незалежно від того чи відмінники вони чи трієчники, відомо поняття "такса", але не порода собаки, а плата за можливість складання екзамену, в кращому випадку відразу на відмінно, в гіршому - хоча б власними силами. Це пов'язано з невеликою заробітною платою викладача, який спочатку змушений був брати хабарі, щоб вижити, а потім це перетворилося у звичку та постійне і масове явище. Більше того, це все вилилися у байдуже ставлення до студентів викладача. У останнього, вже зник вогонь в очах, жага навчати та формувати висококваліфікованих спеціалістів. Цей процес перетворився на банальне ходіння на пари, аналогічне студентству, щоб поставити відмітку "виконано" навпроти графи "бути на роботі", та заробітку грошей на студентах, щоб придбати собі, наприклад, авто, на якому їздити в університет знову на ті ж пари. Ось Вам, шановні читачі, ще одне замкнене коло.

Все це зумовлено політичними "боями" на "арені" вищої освіти України. Кожна з сил прагне відстояти власні інтереси (гроші, вплив, влада). І якщо вони випадково знайдуть точку перетину з інтересами суспільства, то це означатиме, що саме ця політична сила найактивніше переймається проблемами вищої школи. Хоча всі ми прекрасно знаємо, що будь-які зміни та реформи лобіюють інтереси впливових людей, і залишилися одиниці чесних і розумних, які мають ідеї щодо змін в системі вищої освіти та бажання їх реалізувати. Але навряд чи вони практично будуть втілені.

Не даремно вже майже рік ВРУ не може затвердити жоден із трьох, запропонованих різними політичними силами, законопроектів про Вищу освіту. Всі вони давно детально дослідженні, розповсюджені у засобах масової інформації, визначені всі переваги та недоліки кожного. Редакцію закону призначено на 1 січня 2014 року. Але ні для студентів, ні для викладачів не відбудеться кардинальних змін, незалежно від того який законопроект буде затверджено. Оскільки, жоден з них не передбачає зміни усвідомлення важливості самоосвіти та самовіддачі, чесності та справедливості, суспільно-корисної праці всіх учасників системи вищої освіти України.

Кожен із Вас, хто дочитає цю статтю до кінця, зробить власні висновки. Я, ні в якому разі, не стверджую, що все в системі вищої освіти України негативно. Є і позитивні моменти. Але я хочу показати, що проблема якості вищої школи - це проблема двосторонніх, взаємопов'язаних та взаємозалежних між собою елементів: студентів та системи вищої освіти. Нажаль, обидва вони є недосконалими. Хоча, як нам відомо з курсу математики, "мінус" на "мінус" дає "плюс". Це означає, що необхідно виконати таку ефективну дію "множення" між організацією системи вищої освіти України та студентством, щоб вважатися державою з якісно високим рівнем вищої освіти на міжнародній арені.

Саме тому звертаюся до Вас:
Шановні батьки, часи Радянського союзу закінчилися і ми живемо в епоху постіндустріального суспільства. Це означає, що ВНЗ Вашій дитині, а тим паче Вам, нічого не повинен. Тому з малечку прививайте Вашим дітям захоплення займатися корисною та цікавою справою, окрім навчання, і ставтеся вимогливіше до своїх дітей;

Шановні абітурієнти, відповідально віднесіться до вибору спеціальності та ВНЗ. Подумайте чи реально Ви хочете саме цього? Чи це потрібно для когось?

Шановні студенти, формуйте себе. Формуйте в собі навички для практичного життя. Працюйте над собою. Не чекайте Божої благодаті (вибачте, що знову звернулась до релігії). Використовуйте всі можливості, що Вам надаються. Бо це жорстокий світ. І виживає в ньому не тільки найсильніший, а й найрозумніший та найрезультативніший;

Шановні викладачі, пам'ятайте, що частково від Вас залежить майбутнє. Адже саме Ви є тим джерелом знань, тим "засобом" за допомогою якого формуються висококваліфіковані спеціалісти та повноцінні особистості, що здатні змінити світ;

Шановні політичні діячі, приділяйте хоча б половину свого робочого часу реальним проблемам та потребам системи вищої освіти України. 1 січня 2014 року затвердіть такий ЗУ "Про вищу освіту", який не буде черговою бюрократичною фікцією, а реально сприятиме покращенню якості вищої освіти і стане одним із кроків до побудови економічно розвиненої, високоосвіченої та соборної України.
2013-11-28  |  Автор: Житник М.М.  |  http://www.osvita.org.ua

Віповідальність за зміст публікації несуть їх автори, думка редакції сайту "Освітній портал" може не співпадати з думкою авторів публікації.

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.

Для отримання статей поштою Ви маєте зареєструватись
та налаштувати параметри розсилки в персональному акаунті.

Всі права належать
Освітній портал™ 2003-2019рр.

Дизайн порталу: Стильная Студия