www.osvita.org.ua
Статті з питань освіти // Як підвищити ефективність навчання
Освiтнiй портал™
Головна
Новини освіти та науки
Події освіти та науки
Статті з питань освіти
Архів статей
Довідник ВНЗ України
Дистанційна освіта
Навчальні курси
Освіта за кордоном
Бізнес-освіта, MBA
Абітурієнту
Студенту
Болонський процес
Зовнішнє тестування (ЗНО 2014)
Середня освіта. Підручники
Законодавство
Періодичні видання
Каталог освітніх сайтів
Бібліотека
Реферати, курсові, дипломні
Профорієнтація молоді
Робота освітянам та молоді
Освітній форум
Зробити портал кращим!
Ефективна реклама
Як підвищити ефективність навчання
Багато хто сприймає освіту як непосильну ношу, яку треба донести до кінця - тобто, до отримання атестату або диплому. Що поробиш, адже без вищої освіти сьогодні - нікуди! Ось і доводиться день у день зубрити численні предмети. У результаті практично всі знання вивітрюються з "ясних умів" одразу ж після здачі іспитів. Невже процес навчання не можна зробити більш ефективним? Можна. Розповімо як.

Зі шкільної лави

Напевно, правим був фізик Макс фон Лауе, коли сказав: "Освіта - те, що залишається, коли все вивчене забуте". Твердження про те, що практично всі ми читаємо на рівні молодшої школи - підтверджений цифрами факт. Спробуйте порахувати, з якою швидкістю ви читаєте - і не просто пробігаєте очима по літерах, а усвідомлено сприймаєте написане і можете надалі переказати його близько до тексту. Навряд чи цей показник перевищить 1500-2000 друкованих знаків за хвилину ... Але, згідно з класифікацією автора техніки швидкого читання Олега Андрєєва, таку швидкість не можна назвати задовільною.

Геніальний Гете стверджував: "Ці добрі люди й не підозрюють, яких праць і часу варто навчитися читати. У мене на це пішло вісімдесят років, і все ще не можу сказати, що цілком досяг мети". Ми ж, навчившись читати ще зі шкільної лави, і не замислюємося про те, що це був лише початковий етап становлення читацьких навичок. Продовжуємо робити це за старою звичкою - так, як звикли в молодших класах - промовляючи про себе читане, по кілька разів повертаючись назад або перескакуючи з кінця на початок тексту, сприймаємо окремі слова, а не вислови та абзаци. Пам'ятаєте, як шкільна вчителька наполегливо рекомендувала вам закривати лінійкою наступний рядок? Вже дорослими, ми так і не відмовляємося від цього прийому, обмежуючи поле зору, тільки от тепер - вже подумки ... Але ж усе вище перелічене і стоїть на шляху нашого успіху!

"Вороги" швидкого читання:

- Звуковий бар'єр (обговорювання тексту, що читається про себе);
- Регресія (повернення до вже прочитаного слова або частини тексту);
- Мале поле зору (читання словами, а не висловами, абзацами, сторінками за один погляд).

Через недостатню швидкість читання, невміння правильно слухати лекції і складати конспекти, працювати з великими обсягами матеріалу у багатьох шкільних відмінників і хорошистів із вступом до ВНЗ погіршується успішність. Тому що саме від ефективності сприйняття, розуміння, швидкості обробки інформації і, отже, її запам'ятовування залежить не лише рівень знань, а й коефіцієнт інтелекту - так званий IQ.

На жаль, у вітчизняних школах робиться акцент на вивченні конкретних предметів (історії, географії, біології і так далі), але зовсім не приділяється увага тому, як навчитися вчитися. Ефективні техніки читання і швидкочитання не викладаються ні в державних, ні в більшості приватних навчальних закладах. У результаті випускники шкіл і навіть ВНЗ читають на рівні початкових класів - повільно пересуваючись по горизонталі від слова до слова зі швидкістю 100-150 слів за хвилину. Адже кожен школяр, а тим більше студент, повинен вміти сприймати інформацію, запам'ятовувати і обробляти її, працювати з довготривалою пам'яттю, накопичувати знання не ціною тимчасових витрат і зусиль, а легко і з інтересом!

Надолужуємо згаяне

Як же навчитися мистецтву управління пам'яттю і засвоєння нових знань? Практично нескінченні можливості нашого мозку - зовсім не фантастика. Історія знає безліч прикладів, які підтверджують це. Так Наполеон читав зі швидкістю до 2000 слів на хвилину. Оноре де Бальзак осилював роман у 200 сторінок за півгодини. А бібліограф-книгознавець Микола Рубакін прочитав 250 тисяч книг! Це лише поодинокі випадки із сотень, повторити які цілком реально, і не тільки для історії, але і для особистісного та професійного зростання.

Факт: Ще за часів правління Кеннеді в Білому домі було запроваджено власний норматив читання, який залишається в силі до сьогодні. Прийнято, що співробітник президентської адміністрації повинен читати з досить високою швидкістю - не менше 4000 знаків на хвилину!

Інтелектуальний розвиток можливий тільки завдяки новим знанням, а отримати їх без особливих зусиль дозволяє збільшення швидкості мислення, володіння швидкочитанням, риторикою, спецприйомами запам'ятовування і роботи пам'яті. Але ефективна модель сприйняття, запам'ятовування та обробки інформації народжується тільки в тісному переплетенні всіх цих компонентів. Висока швидкість читання - лише навичка "бігання" очима по рядках або по сторінках, не більше. І сам по собі він не принесе ніякого результату. Незалежно від темпу (швидкого чи повільного), перш за все, потрібно сприймати, розуміти і запам'ятовувати інформацію. Необхідно працювати комплексно - так само, як функціонує весь наш організм в цілому. Кожна його система залежить від стану окремих органів. Скажімо, силу кровотоку визначає не тільки серце, але і всі "компоненти" кровоносної системи. Подібний взаємозв'язок простежується і у навчанні. Не володіючи культурною, грамотною і красивою мовою не можна швидко висловлювати думки і читати 1000 слів на хвилину, тому що просто не встигаєш їх осмислити! А усвідомлений матеріал не запам'ятається і не використовуватиметься в подальшому без добре розвиненої пам'яті, здатної утримувати величезні масиви інформації. Варто зауважити, що існує маса різних технік як швидкочитання, так і запам'ятовування. І вибір того чи іншого прийому залежить від цілей сприйняття, складності та важливості інформації. Читати можна і по горизонталі, і по вертикалі. А запам'ятовувати матеріал необхідно як за допомогою логіки, так і фантазії.

Звичайно, чудово, якщо прийоми ефективного навчання освоєно ще в дитинстві - шкільному або навіть дошкільному віці. А як же бути тим, хто замислився про це тільки наразі, навчаючись у ВНЗ або розпочав професійну діяльність? Можна ознайомитися з численними самовчителями із швидкочитання, пам'яті й уваги. Але такий спосіб дає можливість отримати тільки загальні поняття і оволодіти лише деякими прийомами. Набагато краще займатися з викладачем, який допоможе не лише відпрацювати отримані навички на практиці, але і допоможе скласти з них єдину систему "вдумливого" навчання.

З користю для справи

Сприйняття, усвідомлення, запам'ятовування, підвищення ефективності навчання ... Наскільки результативно все це може бути застосовано на конкретних прикладах? Уявіть себе на лекції з дуже нудної і незрозумілої дисципліни, яку, до того ж, читає ваш нелюбимий професор. Десятки незнайомих слів, вимовлених монотонним голосом, ніяк не можуть укластися не тільки у вашому конспекті, а й у голові! Все б нічого, якби не залік або, гірше того, іспит ... Звичайно, можна пропустити цю доповідь повз вуха, а в кінці семестру спробувати прошерстити бібліотечні підручники й методичні вказівки, зазубрити хоча б основні поняття-терміни і сподіватися на здачу. А можна провести час на парі з користю, склавши грамотний опорний конспект і освоївши матеріал заняття. Та й на обробку додаткової літератури (пошук, читання, аналіз і запам'ятовування інформації) ви витратите набагато менше часу і сил. По-перше, завдяки збільшенню швидкості читання у 5-10 раз у порівнянні з початковою! По-друге, використання роздумів і методу порівняльних категорій замість неусвідомленого "зубріння".

Чим раніше учень або студент пройде курси підвищення ефективності навчання, тим якісніше буде вузівська освіта. До того ж, навчання стане набагато легшим, а підготовка до іспитів - значно швидшою і, що важливо, значно результативнішою. Поступова, планомірна робота упродовж усього семестру позбавить від необхідності штурму "трьох днів і ночей" безпосередньо перед іспитами. До того ж, зникне страх перед сесією - вона перетвориться на спокійну здачу без стресів і перенапруг для організму. А освоєна за допомогою нових прийомів інформація залишиться в пам'яті на досить тривалий час. Крім того, час, проведений на лекціях, буде використовуватися більш розумно й ефективно - не просто для механічного запису нового незрозумілого матеріалу, а його осмисленого сприйняття!

Схожі за темою публікації
Як підвищити ефективність розумової та творчої праці?
Як підвищити ефективність самоосвіти?
Навчитись читати швидко - доступно кожному
Як вчитися правильно: ефективні та неефективні методи
Поради батькам: розвиваємо пам'ять дитини
Як підвищити IQ
2011-02-10  |  Автор: Наталія Крупко  |  http://www.infostudy.com.ua

Віповідальність за зміст публікації несуть їх автори, думка редакції сайту "Освітній портал" може не співпадати з думкою авторів публікації.

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.

Для отримання статей поштою Ви маєте зареєструватись
та налаштувати параметри розсилки в персональному акаунті.

Всі права належать
Освітній портал™ 2003-2019рр.

Дизайн порталу: Стильная Студия