www.osvita.org.ua
Статті з питань освіти // У МВА тільки дівчата?
Освiтнiй портал™
Головна
Новини освіти та науки
Події освіти та науки
Статті з питань освіти
Архів статей
Довідник ВНЗ України
Дистанційна освіта
Навчальні курси
Освіта за кордоном
Бізнес-освіта, MBA
Абітурієнту
Студенту
Болонський процес
Зовнішнє тестування (ЗНО 2014)
Середня освіта. Підручники
Законодавство
Періодичні видання
Каталог освітніх сайтів
Бібліотека
Реферати, курсові, дипломні
Профорієнтація молоді
Робота освітянам та молоді
Освітній форум
Зробити портал кращим!
Ефективна реклама
У МВА тільки дівчата?
На Заході бізнес-освіта вже третину століття має стать. В Україні ж "гендерна спеціалізація" - стеля, до якої ще рости і рости.

МВА прийнято вважати традиційно чоловічою територією. Понад 70% слухачів цієї популярної освітньої програми у світі - представники сильної статі. У країнах ЄС і США вже більше 30 років бізнес-школи залучають до своїх аудиторій жінок різноманітними грантами, квотами на вступ для абітурієнток і навіть спеціальними "жіночими" групами МВА. Більш того, створено окремі бізнес-школи для жінок, які, за словами засновників, користуються величезною популярністю: жінка тут відчуває себе "у своїй тарілці", при школах працюють спеціальні дитсадки, щоб учні мами мали можливість тісно спілкуватися з чадами. Чи готові вітчизняні школи надати такі можливості українським бізнес-леді?

Бізнес-меншість
Гендерне співвідношення на програмах МВА в Україні схоже з західним - в аудиторіях не більше 30% жінок, кажуть у бізнес-школах. І це досить оптимістичний показник. У деяких навчальних закладах зізналися, що 30% - планка докризова: сьогодні на жінок припадає не більше 10-20% від кількості тих, хто хоче поповнити своє резюме рядком про наявність диплому МВА. Мовляв, поки фінансова стабільність не стане відчутною, а бізнес не повернеться до докризових показників, жінок за МВА-партами більше не стане. Адже навчання передбачає досить серйозні грошові витрати (до 30 тис. за програму) і "відрив від виробництва" (найпоширеніша в Україні система навчання на МВА - "модульна").

За словами співробітників опитаних бізнес-шкіл, для жінок головною перешкодою в отриманні бізнес-освіти є необхідність одночасно влаштовувати особисте життя і будувати кар'єру. Стати ще й студенткою більшості не під силу. Втім, успішні власниці МВА-дипломів запевняють, що головне - розуміння на роботі і вдома.

Другим значимим фактором, який утримує представниць прекрасної половини від вступу, - міф про те, що навчання в аудиторії, де домінують чоловіки буде вкрай важким. На думку засновників "жіночих" МВА-програм у США, суто жіноча аудиторія добре впливає на процес навчання: жінки не бояться показатися непідготовленими і задавати запитання що їх цікавлять. До того ж, на відміну від конкурентного чоловічого середовища, в жіночій аудиторії складається атмосфера взаємодопомоги.

Зрештою, жіноча меншість на програмах МВА - це всього лише відображення ситуації в бізнес-середовищі. "Серед бажаючих стати топ-менеджерами, цільової аудиторії більшості МВА-програм, чоловіків набагато більше, ніж жінок", - логічно пояснює Максим Шкільов, декан Української Вищої Школи Бізнесу.

Коротко і далеко
Брак часу - головна проблема бізнесвумен. Деякі школи готові вирішити її, пропонуючи ноу-хау останніх трьох років - "mini-МВА". Менеджери міні-програм стверджують, що такий підхід дозволяє не тільки заощадити час (навчання триває лише дев'ять місяців у порівнянні з "традиційними" 24 - 26 місяцями модульної програми), але і гроші (короткі програми в чотири-п'ять разів дешевше).

З іншого боку, міні-програми складно назвати повноцінними МВА. По-перше, обсяг наданої інформації все ж таки значно менший. По-друге, рівень компетенції "однокурсників" нижчий, ніж на традиційному МВА, адже вимоги до учасників таких програм значно менший, їхню цільову аудиторію формують, як правило, менеджери середньої ланки, або вчорашні студенти без управлінського досвіду, тому сподіватися на налагодження корисних бізнес-контактів не доводиться.

Ще одна вигадка для зайнятих - дистанційні програми. Плюси очевидні: немає необхідності залишати роботу і сім'ю на час навчальних модулів, є можливість навчатися у зручний час і до того ж заощадити близько 50% на вартості програми. На думку Віктора Котусенко, керівника напряму технологій навчання Києво-Могилянської Бізнес-Школи (kmbs), дистанційний формат МВА - досить перспективний напрямок, про що свідчить зростання кількості програм і поліпшення якості викладання. Але, з іншого боку, досить часто такі МВА "перетворюються просто на продаж сертифікатів" - попереджає експерт. Щоб не потрапити в халепу з вибором дистанційної програми, Котусенко радить перш за все звертати увагу на наповнення "віддаленого" МВА: "Просте електронне навчання (e-learning) сьогодні вже не вважається досить ефективним, нова тенденція - так зване змішане навчання (blended learning). Серед найцікавіших сучасних методів - т. зв. вебінари (синхронне спілкування з інструкторами) і вебкасти (записані вебінари). Варто звернути увагу на ступінь використання в програмі сучасних мультимедійних технологій, на те, наскільки навчальний продукт віддалений від простого тексту з декількома малюнками, чи може слухач отримати відповіді на свої питання і якої якості будуть ці відповіді, чи є можливість коментувати, робити зауваження, чи існують у програми свої wiki (бази даних з можливістю редагування для всіх учасників), міні-енциклопедії та ін". У kmbs вважають, що навчання за допомогою сучасних електронних інструментів може займати лише частину програми. Більш ефективним є вlended learning - змішане навчання, де представлені й інші види та методи (в першу чергу аудиторне навчання із застосуванням кейс-методу), а дистанційне навчання - виконує підтримуючу функцію. Примітно, що студенти, які закінчили модульні МВА, також скептично налаштовані до дистанційних програмами. "Я б не погодилася навчатися за віддаленою програмою МВА. Особливо тепер, закінчивши програму, розумію, наскільки важливим було "очне" спілкування з однокурсниками в контексті налагодження ділових контактів. Думаю, особиста взаємодія також підвищує відповідальність викладача перед студентом", - поділилася думкою випускниця однієї з вітчизняних бізнес-шкіл.

Місцем не поступляться
"Максимальний" пакет привілеїв, на який готові школи МВА для своїх слухачок, - академічна відпустка у зв'язку з пологами та доглядом за дитиною. Деякі навчальні заклади обіцяють відстрочити платежі або розробити індивідуальний гнучкий графік оплати для молодих матерів, але не більше. У вітчизняних бізнес-школах впевнені, що в Україні "жіночі" МВА не будуть затребувані, адже попит на МВА-навчання з боку бізнес-леді недостатній для організації окремих груп за гендерною ознакою.

Крім того, в гендерно однорідному колективі неможливо повною мірою реалізувати механізм social learning, коли студенти різних сфер бізнесу, професійної спеціалізації і статі завдяки взаємодії й спілкуванню в аудиторіях збагачують один одного необхідними знаннями - розповіли в kmbs. Ольга Карпова, віце-президент Міжнародного інституту бізнесу (МІБ) з академічних програм, впевнена, що "гендерний баланс - вкрай важливий у навчанні фактор. Присутність жінок у групі сприяє дисципліні, культурі спілкування, ефективності дискусій".

Втім, у більшості шкіл вже сьогодні існують освітні програми (не МВА), на яких 80% і більше учнів - жінки. Це перш за все семінари для маркетологів і рекрутерів. У той же час на ринку вже з'явилися і МВА з аналогічною спеціалізацією, що, на думку авторів цих програм, дозволить їм залучити до своїх лав більшу кількеість слухачок. Втім, деякі експерти запевняють, що подібні "спеціалізовані" МВА - профанація ідеї популярної програми, оскільки МВА покликана розвивати "спільне" бачення бізнесу. "Як може управлінець, який керує величезною компанією, бути фахівцем лише у маркетингу або HR?! Це нонсенс!" - Обурювався директор однієї з київських бізнес-шкіл. На думку експерта, майбутнє - за галузевими МВА, і саме це може різко збільшити кількість жінок за партами. Приміром, у РФ вже існують МВА-програми у фешн-індустрії, відсоток студенток на яких досягає 90%.

Чи важче жінці навчатися на МВА і чи доцільно це було у вашому випадку?

Наталя Лимонова, директор і співвласниця компанії "Снайт", випускниця Києво-Могилянської Бізнес-Школи 2009:
- Я б не сказала, що жінці на МВА вчитися важче. Все залежить від розуміння в сім'ї. Ми з чоловіком одразу домовилися, що МВА потрібний і корисний мені і компанії. З точки зору складності навчання, я не вважаю, що жінки менш здатні: навпаки, вони швидше схоплюють інформацію. У той же час студент МВА повинен бути готовий до впровадження і використання отриманої інформації, а не просто носити її в собі. Завдяки МВА я отримала поглиблені знання в різних дисциплінах, масу цікавих знайомств, зв'язків, натхнення, яке мені було необхідно на той момент. Я - один із власників компанії і керуючий директор, з часів мого навчання в нашій компанії проходить цілий ряд інноваційних процесів. Під час навчання я проводила майстер-класи серед своїх співробітників, де ділилася з ними отриманими знаннями.

Ангела Піддубна, співвласниця компанії МеtaVision Consulting Group, випускниця IBR 2007:
- Від жінки, вчиться вона на МВА чи ні, часто суспільство очікує ведення домашнього господарства, народження і виховання дітей. Коли я закінчувала МВА, однією рукою писала диплом, а іншою тримала дитину, годуючи її грудьми. МВА систематизував мої знання, розширив межі сприйняття маркетингової дисципліни. На наступний рік після закінчення МВА я увійшла до переліку "Топ-10 кращих маркетинг-директорів України" за версією одного з ділових журналів. Потім я стала генеральним директором рекламного агентства. Наразі разом з чоловіком зайнята в сімейному бізнесі. Сучасна харизматична жінка, на мій погляд, повинна вміти управляти своїм часом, займаючи активну життєву позицію в бізнесі і навчанні. Ну, а роль берегині домашнього вогнища вона і так нікому не віддасть.

Світлана Олексенко, директор рекламного агентства "Діон", випускниця Міжнародного інституту менеджменту 2011:
- Я б сказала, що в навчанні все навпаки: важче чоловікам, коли жінки поруч за партою отримують одні п'ятірки, коли вони активніші і компетентніші з більшості питань, що задаються лекторами та викладачами "залу". Майбутнє бізнесу за жінками - однозначно. А доля чоловіків - війна і політика. Після мого отримання диплому МВА минуло зовсім небагато часу, окупність проекту "навчання", звичайно, ще попереду, але перші результати були відчутні вже у перші півроку по закінченню. Середовище бізнес-школи визначає майбутнє партнерство там, в кулуарах. Швидше завойовується довіра, краще бачиш людей у ​​різних ситуаціях і, відповідно, швидше розумієш, з ким хочеш мати справу. Завдяки налагодженим за час навчання зв'язкам я отримала більше п'яти нових проектів з візуалізації бізнес-стратегій.

Володимир Павелко, директор МВА-програм Києво-Могилянської Бізнес-Школи (kmbs):
- Бізнес на пострадянському просторі зароджувався у досить жорстких умовах, можна сказати, що у нього "чоловіче" обличчя. Подібні тенденції відображає і бізнес-освіта: чоловіків на МВА справді більше, але слід також зважити, що відсоток відсіяних в результаті конкурсу абітурієнтів серед чоловіків і серед жінок однаковий. Це говорить про те, що гендерний баланс серед бажаючих навчатися на МВА й учнів приблизно ідентичний. Втім, бізнес-освіта в Україні все ще перебуває на початковому етапі розвитку, тому я не став би заперечувати можливість появи в перспективі МВА, орієнтованих на жінок. Інше питання: чи буде на такі програми попит?

Катерина Кальченко, консультант IBR в Україні:
- Співвідношення статі на програмах МВА відображає загальну ситуацію в бізнесі. Жінкам доводиться більше уваги приділяти родині, дітям і часто їх шлях у великий бізнес більш складний, ніж у чоловіків. Але ті, хто дійшов до досить високого кар'єрного рівня й прийняв рішення про вступ на програму MBA, часто більш активні за студентів-чоловіків і більш відповідально ставляться до навчання. Крім того, жінки більш гнучкі у прийнятті рішень і можуть одночасно працювати з декількома завданнями, що допомагає їм і в навчанні, і в бізнесі. І все ж я не бачу необхідності "роздільного" навчання чоловіків і жінок: у штучному поділі людей на групи за будь-якою ознакою я бачу дискримінацію.

Ірина Тихомирова, президент Міжнародного інституту менеджменту, МІМ (Київ):
- На МВА завжди вчилося більше чоловіків, ніж жінок. Це пов'язано насамперед з тим, що жінка залишається матір'ю, берегинею в сім'ї і їй часто більш складно зробити кар'єру, ніж чоловікові. У той же час, за нашими спостереженнями, у навчанні жінки більш старанні та цілеспрямовані за чоловіків: багато з них влаштовують особисте життя і навіть заводять дітей, не припиняючи працювати і вчитися. На жаль, у посткризовий час кількість жінок на МВА значно зменшилася. Серед причин перш за все - обмежені фінансові можливості, а також необхідність забезпечувати сім'ю, яка стала пріоритетною у порівнянні з особистісним розвитком. Але, незважаючи на невтішні тенденції, ми стоїмо на позиціях рівних можливостей і не вважаємо за доцільне організацію окремих груп, так званих жіночих МВА.
2011-03-15  |  Автор: Валентина Кузик  |  http://www.vd.net.ua

Віповідальність за зміст публікації несуть їх автори, думка редакції сайту "Освітній портал" може не співпадати з думкою авторів публікації.

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.

Для отримання статей поштою Ви маєте зареєструватись
та налаштувати параметри розсилки в персональному акаунті.

Всі права належать
Освітній портал™ 2003-2019рр.

Дизайн порталу: Стильная Студия