Бізнес-освіта, MBA // Статті // Інвестиції в топ-менеджерів. Корпоративні уні...

реєстрація

Увага! Технічні роботи.

Шановні користувачі, на сайті планові технічні роботи. Просимо утриматись від оновлення власних даних на сайті до 08:00 29.03.2011. Дякуємо за розуміння.

Зверніть увагу!

Інвестиції в топ-менеджерів. Корпоративні університети та executive MBA

Ще недавно вважалося, що МВА - от той універсальний механізм, що творить чудеса, підносячи людини до кар'єрних висот. Але виявилося, що він потрібний не всім і не всім допомагає. А тим часом застій у кар'єрі виникає майже в кожного, і без зовнішнього поштовху найчастіше з нього не вибратися. На сьогоднішній день існує чимало способів професійного розвитку. Зупинимося на найбільг популярних за кордоном - корпоративних університетах і executive MBA

Executive MBA

В основі цього курсу лежить все та ж стандартна MBA, але трохи змінена й удосконалена. Споконвічно вона призначалася для топ-менеджерів і керівників компаній (high-fliers, або executives, як їх називають англійською). І хоча вони як і раніше становлять більшість учасників програми, згодом до них додалися й підприємці, і власники невеликих бізнесів, і держслужбовці вищої ланки, і менеджери з великим досвідом роботи, тобто всі, кого, на відміну від звичайної MBA, влаштовувала модель цієї програми. "Вони не хочуть ризикувати, кидаючи роботу, але в той же час розуміють, що час іде, а ніякого розвитку не відбувається, - пояснює цю ситуацію директор Executive MBA (EMBA) британської Cranfield School of Management. - Плюс EMBA - у можливості сполучення роботи й навчання".

Ця програма складається з декількох очних модулів, які проходять у школі. Звичайно вони тривають один-два тижні раз на два-три місяці, тобто той час, на який суперзайнята людина може покинути роботу. Між модулями студент EMBA вчиться вдома - самостійно й спілкуючись у режимі онлайн із викладачами й однокурсниками. Розслабитися тут не вдасться, оскільки до чергової очної сесії треба підготувати проекти, у тому числі колективні, разом зі своєю групою, і виконати інші домашні завдання. Обсяг роботи настільки великий, що найчастіше доводиться повністю жертвувати вихідними, вільним часом і особистим життям. Відповідно до опитування студентів EMBA, ці жертви - єдиний мінус програми. У той же час очні модулі, за словами учасників, нехай навіть короткі, дають набагато більше, ніж будь-яке заочне навчання.

До того ж, вертаючись після навчання на роботу, людина відразу ж застосовує отримані знання й навички на практиці. Прикладний характер EMBA, її адаптація до потреб компанії, у якій працює учасник програми, - велика її перевага. Хоча є думка, що очні блоки треба зробити довшими. "Коли людина відривається від повсякденного життя всього на кілька днів, вона не встигає перемкнутися, і робочі й домашні проблеми заважають їй зосередитися на навчанні, - вважає професор Рік Кроулі, директор по PR британської Lancaster Business School.

Випускник EMBA рідко змінює роботу, він скоріше одержує відповідь на питання, як йому розвиватися далі самому й розвивати компанію. Тому все частіше роботодавці фінансують навчання співробітників із числа high-fliers. Це й спосіб вдержати добрих фахівців, і, як з'ясовується, вигідна інвестиція. Залишаючись у компанії, такий співробітник окупає вкладення в себе приблизно через три-чотири роки. Якщо ж він платить за навчання сам і звільняється, пошук заміни такого ж рівня обходиться компанії найчастіше в кілька разів дорожче можливих витрат на його навчання. Правда, трапляється й таке: компанія не здатна оцінити надбані співробітником знання й досвід і змушує його робити ту ж роботу за тією ж моделлю. Або інша крайність: роботодавець, що оплатив навчання, вважає, що новоспечений власник диплома MBA тепер може вирішити будь-яку проблему.

Так чи інакше, але ринок EMBA росте. Згідно даних Асоціації MBA, за десять років він збільшився на 31%, а протягом останніх чотирьох років спостерігається щорічний ріст на 5%. Окремі програми набирають популярність ще швидше. Так, Global Trium Executive MBA, спільний продукт нью-йоркської школи бізнесу Stern School of Business, Лондонської школи економіки та паризької НІС School of Management, за чотири роки існування збільшив число студентів на 140%. І це при тому, що ціна executive-програми набагато вище звичайної MBA і може бути більшою за 100 тис. доларів.

Програма ЕМВА на сьогодні є у всіх провідних бізнес-школах світу, причому загальна тенденція - надавати її змісту глобальний і міжнародний масштаб, проводити очні модулі на базі декількох навчальних закладів з різних країн. Більше того, багато шкіл роблять такі програми на замовлення, під конкретну компанію, і в цьому вони наближаються до іншої популярної моделі навчання професіоналів - корпоративним університетам.

Corporate universities

Корпоративний університет - це освітній центр усередині компанії, що діє на постійній основі. Перший такий навчальний центр був відкритий McDonald's в 60-х роках. З тих пір у США з'явилося більше 2500 таких університетів, їхнє число росте й у Європі, де вже майже кожна велика корпорація має подібний навчальний заклад.

Університетами ці центри називають з двох причин. По-перше, більшість із них створено разом з відомим навчальним закладом, як правило - університетом. Так, скажемо, British Telecom співробітничає з Ланкастерським і Ноттінгемським університетами, Lloyds TSB - університетом Уорвік. По-друге, від звичайного тренінг-центру ці центри відрізняються змістом, тривалістю й масштабом програм. Це не тільки короткі тренінги, але й серйозні курси, що ведуть до одержання ступені. Наприклад, корпоративний університет компанії Volkswagen, так званий car uni, із цього року буде пропонувати магістерські ступені МА та MSc. Він планує набрати штат з 150 учених, викладачів і співробітників і щорічно навчати 4 тис. осіб. А корпорація Heinz відкрила на своєму заводі в пригороді Лондона навчальний центр, що дає співробітникам базові знання англійської, математики та IT.

Все це веде до того, що, за прогнозами Financial Times, через шість років у корпоративних університетах буде вчитися більше людей, ніж у звичайних. Мало того, ці університети будуть відкриті не тільки для співробітників компанії, як це є зараз, але й для всіх бажаючих. Відкриті курси працюють уже й зараз. Наприклад, компанія Disney пропонує триденну програму професійного розвитку, що дозволяє "віднести часточку магії Діснею до себе на робоче місце". Магія, як і належить, коштує недешево: більше 3 тис. доларів.

І все-таки не варто переоцінювати корпоративні університети. Вони, звичайно, не замінять класичні навчальні заклади. І в першу чергу вони створюються компанією під власні потреби: щоб розвивати професіоналізм співробітників, навчати їх навичкам, необхідним для успішної роботи в компанії, і в остаточному підсумку - рухати бізнес вперед. До того ж далеко не всі, як корпорація IBM, можуть дозволити собі глобальний корпоративний університет зі штатом викладачів 3400 осіб в усьому світі. Або, як компанії Oracle і KPMG, - повноцінну корпоративну MBA, проведену разом з Edinburgh Business School. Навіть такі відомі імена, як Rolls-Royce, Boeing, Ford і Dell. пропонують своїм співробітникам в основному онлайн-програми.

Все це, проте, не применшує значення корпоративних університетів. За оцінками експертів, це одна з найкращих форм професійного навчання для співробітників і одна із найбільш перспективних бізнес-інвестицій для компаній.

Переклад статті Патріка Макдональда,
джерело: "Освіта і кар'єра"

Попередня сторінка розділу: Статті

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.