Бізнес-освіта, MBA // Статті // Бізнес-освіта для леді

реєстрація

Увага! Технічні роботи.

Шановні користувачі, на сайті планові технічні роботи. Просимо утриматись від оновлення власних даних на сайті до 08:00 29.03.2011. Дякуємо за розуміння.

Зверніть увагу!

Бізнес-освіта для леді

Хоча усе більше дам займає керівні посади в діловому світі, серед слухачів бізнес-шкіл їх значно менше, ніж чоловіків. За даними European Commission for Equal Opportunities, у Європі питома вага жінок, що працюють менеджерами середньої ланки та займають адміністративні посади, становить 30%. У США - 49%. У нас, де жінка здавна "і кінь, і бик, і баба, і мужик", у керівництві їх теж чимало. Питанням про те, чи жіноча справа бізнес, всерйоз уже ніхто не задається, але що стосується навчання - у прекрасної статі все трохи інакше, ніж у чоловіків.

Роботодавці стали усвідомлювати, що їм потрібна "слабка стать". За словами Жанет Переєл, першої жінки - генерального директора Association of MBAs, дами більш організовані, краще концентруються, мають гарні комунікативні навички. Ці якості дуже важливі для роботи у світі бізнесу, що постійно змінюється.

Професор Рік Кроулі, голова відділу міжнародних зв'язків Lancaster University Management School, розповідає, що 30-40 років тому керівники працювали в умовах твердої ієрархії, підлеглі беззаперечно виконували все, що їм говорили. Зараз ділові зв'язки набагато більш складні і розгалужені, менеджерам доводиться мати справу з людьми, які безпосередньо їм не підкоряються. Керівникам потрібно переконувати, захоплювати співробітників ідеями, вірністю своїй справі, і жінки в цьому дійсно досягли більше успіхів. Бізнес зацікавлений у них. Але на MBA-програмах їх як і раніше не так вже багато.

У нас рівноправніше

Відповідно до дослідження University of Michigan/Catalyst, жінки в основному негативно ставляться до бізнес-освіти. Дослідники думають, що їх, як правило, захоплюють ті соціальні ролі, де можна "віддавати". А ролі, які пропонують програми МВА (наприклад, менеджер вищої ланки), сприймаються як занадто "агресивні" та "егоїстичні". Є й інші перешкоди, що заважають вступу жінок у бізнес-школи: відсутність прикладів для наслідування, неможливість поєднання насиченого робочого графіка з іншими справами та обов'язками, несумісність навчання із сімейним життям.

Середній вік студентів МВА - 30 років. "Європейська традиція приймати кандидатів старшого віку, що мають великий досвід роботи, теж спричиняє проблему, -говорить Метт Саймондс, керівник компанії QS. - Багато жінок розуміють: якщо вони витратять час і гроші на те, щоб одержати ступінь МВА у віці 27-30 років, а в 30-32 року обзаведуться сім'єю, то їм буде важко "капіталізувати" свій диплом".

Як говорить колишній директор приймальної комісії бізнес-школи Wharton пані Мартинеллі, у Європі та США варто змінити ставлення жінок до управлінської освіти та кар'єри в бізнесі: "Напевно, можна на пальцях двох рук перерахувати кількість" аппліканток з Європи. Велика Британія ще відрізняється в кращий бік, але в Іспанії, Італії або Німеччині жінки навіть не думають вступати в бізнес-школи. А це говорить про те, що потрібно міняти громадську думку".

TopMBA.com - сайт компанії QS, що організує знамениті виставки World MBA Tour, - щорічно проводить дослідження, базою для яких служать дані 40 тис. відвідувачів заходу в різних країнах світу. За їхніми свідченнями, великий інтерес до програм МВА леді проявляють у США (50%) і таких країнах з ринком, що розвивається, як Китай (40%) і Туреччина (43%). У ряді невеликих країн жінки випереджають чоловіків у прагненні одержати МВА: в Угорщині (52%), Тайвані (63%) і Таїланді (58%).

Слабка стать в Західній Європі набагато менше переконана у необхідності вчитися на МВА. Найнижчий відсоток зацікавлених - у Франції (15%), Італії (23%), Великій Британії (25%), Іспанії (27%) і Німеччині (31%) теж перебувають нижче світового рівня - цей показник у середньому становить 33%.

Серед абітурієнтів бізнес-шкіл їх завжди бувало менше третини, але це співвідношення міняється. "Зараз вони починають вірити, що МВА дає їм такий же гарний шанс, як і чоловікам, досягти керівних позицій в організації, - говорить Кваквареллі. - Якщо колись вони думали, що бізнес-школи ексклюзивні, що в них занадто велика конкуренція, то зараз це вже не так".

Головне - упевненість

Фахівці Wharton School of Business установили, що для жінок навчання на МВА має трохи інше значення, ніж для чоловіків. Бізнес-освіта надає жінкам упевненість у своїх силах і професійних здібностях, допомагає розвити навички спілкування. Крім того, дамам звичайно складніше налагоджувати корисні зв'язки й співробітництво з партнерами, а програма МВА - кращий спосіб створення корисних контактів з випускниками.

За даними TopMBA.com, головний фактор мотивації для представниць слабкої статі, що вступають у бізнес-школи, - можливість поліпшити кар'єрні перспективи. Це для них більш значиме, ніж підвищення зарплати, зміна роботи або створення власного бізнесу. Нарешті, МВА допомагає жінці домогтися довіри з боку керівництва й колег на ранніх стадіях розвитку кар'єри - інакше її блокують чоловіки або усталена система зв'язків.

Як і чоловіки, жінки більш цікавляться програмами full time. Вони, як правило, трохи молодше чоловіків і мають менший досвід роботи. "Це, імовірно, свідчить про бажання завершити навчання та набрати значний досвід роботи перш, ніж доведеться приступити до виконання материнських обов'язків", - говорить Кваквареллі.

У питаннях фінансування навчання жінки більше покладаються на стипендії та сімейні заощадження, ніж на позики, власні нагромадження або спонсорство з боку компанії. При цьому фінансовий бар'єр для прекрасної статі менший, ніж здається на перший погляд, оскільки бізнес-школи пропонують спеціальні стипендії для жінок.

Принцип гендерної розмаїтості стає загальноприйнятим навіть у тих країнах, де далеко не все в порядку з фактичною рівноправністю статей. "Почасти справа в змінах законодавства, але багато компаній ідуть далі того, що пропонує закон, - говорить Кваквареллі. -Чоловіча модель ведення бізнесу перестає бути актуальною. Корпоративна психологія міняється. Наступне покоління лідерів усвідомлює, що вміння зрозуміти іншу людину й командну роботу стають усе важливішими".

За матеріалами статті
В'ячеслава Давиденко,
Вікторії Пралич, -
Заграница, №14(274), квітень, 2005 р.

Попередня сторінка розділу: Статті

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.