Бізнес-освіта, MBA // Статті // Українське питання

реєстрація

Увага! Технічні роботи.

Шановні користувачі, на сайті планові технічні роботи. Просимо утриматись від оновлення власних даних на сайті до 08:00 29.03.2011. Дякуємо за розуміння.

Зверніть увагу!

Українське питання

Як відзначають експерти, активно формуватися ринок бізнес-освіти почав з 1998 року, і з тих пір спостерігається динамічний розвиток практично всіх його сегментів. Ємність ринку на сьогодні ніхто назвати не береться, перш за все через велику кількість дрібних гравців і компаній, що надають освітні послуги як додаткові (в цілому налічується близько 90 компаній). Проте провідні оператори відзначають збільшення власних прибутків і постійну появу новачків-конкурентів, що свідчить про зростання і ненасиченість ринку. До речі, експрес-освіта (тренінги, семінари) і довгострокові програми зараз мають практично рівномірний попит серед бізнесменів.

На думку більшості операторів ринку, минулий навчальний рік (2004/2005 - прим. ред.) характеризувався декількома цікавими і примітними тенденціями.

  1. Значно збільшилася частка вітчизняних компаній серед замовників. Їх співвідношення з представництвами іноземних і транснаціональних компаній складає сьогодні 50% на 50% (півтора роки тому було не більше 30%).
  2. Спостерігається сплеск попиту на корпоративні закриті програми (теж в українських компаніях!), які розробляють під потреби окремо взятої компанії-замовника. Така довіра до викладачів і тренерів, як правило, - наслідок якісно проведених відкритих програм.
  3. Змінився контингент студентів. Серед них стає все більше керівників вищої ланки. "Зняти корону" і сісти на студентські лави їх примушує жорстке конкурентне середовище, де одного таланту і напрацьованих схем роботи для успіху вже недостатньо. Наприклад, серед тих, хто отримує ступінь МВА в Україні, перших осіб підприємств сьогодні 25-30%, і ця частка, за прогнозами "педагогів", продовжуватиме рости.
  4. Поява за останній рік ще в трьох учбових закладах програм "Магістр бізнес-адміністрування" (Master of Business administration (МВА) - однієї з популярних міжнародних програм бізнес-освіти. (Раніше цю програму пропонували тільки Міжнародний інститут менеджменту (МІМ), Львівський інститут менеджменту (ЛІМ) і Києво-могилянська бізнес-школа (КМБС).
  5. Підвищився інтерес до здобування бізнес-освіти серед компаній з регіонів. Наприклад, в МІМа зараз 20% студентів - з регіонів, а минулого року їх було не більше 10% від загальної кількості. Все більше компаній, в основному з Донецької, Дніпропетровської, Харківської областей, направляють працівників на навчання до Києва, платоспроможний Захід України вибирає між Києвом і Львовом. Деякі замовляють проведення корпоративних програм на місцях. Проте в цілому ринок бізнес-освіти в регіонах знаходиться в зародковому стані і відстає від столичного на 4-6 років.

Попит на МВА породжує "клонів"

Найбільш активними гравцями серед українських бізнес-шкіл (з серйозною науковою базою, сильним викладацьким складом і солідною репутацією) експерти зараз називають Києво-могилянську бізнес-школу (KMBS), Київську бізнес-школу (КБШ), Львівський інститут менеджменту (ЛІМ), Міжнародний інститут бізнесу (МІБ), Міжнародний інститут менеджменту (МІМ). Павло Шеремета, декан Києво-могилянської бізнес-школи, вважає, що ринок бізнес-освіти зараз проходить етап конфігурації, коли відбувається боротьба за окремі ніші на цьому ринку. Буде рости об'єм "загального пирога" і, відповідно, окремих його частин. Це дає підстави припускати вихід на ринок нових гравців, і не тільки вітчизняних. Можливо, найближчими роками у нас з'являться російські бізнес-школи (як самостійні одиниці або як партнери наших ВНЗ) і навіть рейтингові американські (тут, звичайно, йдеться тільки про партнерство).

Втім, вже зараз можна говорити про конкуренцію між бізнес-школами в сегменті довгострокових програм, зокрема МВА. Як вже наголошувалося, протягом 2001-2002 навчального року з'явилися три програми МВА в різних бізнес-школах - KMBS, КБШ, МІБ. "Ми передбачаємо збільшення конкурсу при прийнятті на навчання і підвищення ціни на ці програми, - говорить Шеремета. Безумовно, українські управлінці тільки виграють від наявності безлічі можливостей отримати МВА в Україні. Проте зворотний бік цієї медалі - спекулювання відомим брендом і поява псевдо-МВА, які запозичують тільки формальні ознаки програми - престижну назву і перелік дисциплін". Фахівці припускають появу таких "клонів" і надалі.

Для працедавця рівень бізнес-освіти стає все важливішим

На освітній бум реагує ринок праці. За даними рекрутингового агентства "Анкор СВ", на сьогодні майже 100% українських компаній, що шукають фахівців на посаду керівників вищої ланки, вважають наявність у претендентів диплома МВА обов'язковим або дуже бажаним. Таким чином, на думку рекрутерів, працедавець хоче додатково підстрахуватися. Адже українські топ-менеджери, як правило, відповідають за ухвалення глобальних стратегічних рішень, а людина, що отримала МВА, має хорошу підготовку в цій області. Відмітимо, що додатково "за диплом" у нас ніхто не доплачує, просто вважається, що фахівці такого рівня мають підвищені зарплатові надії.

Програми МВА в Україні

Учбові заклади Тривалість навчання Форма навчання Вартість навчання
Львівський інститут менеджменту 1 рік 2 міс. інтенсивна 14300 грн
2 роки вечірня 14300 грн
2 роки дистанційна 18550 грн
Києво-Могилянська бізнес-школа 16 місяців вечірньо-модульна $10750
Київська бізнес-школа і Institute of International Business Relations GMBH (Німеччина) 18 місяців денно-дистанційна $6200
Міжнародний інститут бізнесу (Київ) 2 роки модульна $9000
Міжнародний інститут менеджменту (Київ) 2 роки вечірня, модульна $6700
Школа бізнесу і менеджменту (Дніпропетровський університет економіки і права) 2 роки модульна $3800

Думка студента

За МВА зарплату не підвищують. І правильно

Олександр Лядов, управляючий директор РА Bates Ukraine (Executive МВА Europe program at University of Chicago School of Business):

- Слід визнати, що вітчизняні працедавці не готові додатково платити за наявність ступеня МВА. Вони готові платити за результати, які менеджери можуть генерувати. Мені таке відношення навіть більше подобається, ніж на Заході, коли менеджери автоматично отримують надбавку до зарплати за рахунок МВА. Відношення до МВА в Україні в цьому сенсі жорстке, але справедливе. В решті решт, сенс бізнес-освіти і полягає в здатності досвідченого менеджера досягти успіху саме завдяки практичному застосуванню отриманих знань. Не секрет, що ринки Азії і Східної Європи в цілому і України зокрема - найбільш перспективні в плані розвитку бізнесу в найближчому майбутньому.

Тому в Україні зараз потрібні професійні менеджери, здатні не тільки будувати успішний бізнес, але і ефективно взаємодіяти із Заходом, досягаючи ще вагоміших результатів за рахунок інтеграції місцевого і міжнародного досвіду. У цьому сенсі цінність програми МВА зрозуміла, і можна упевнено передбачити, що найближчими роками в Україні інтерес до неї буде зростати.

Переклад статті
"Украинский вопрос",
http://mbastrategy.com.ua

Попередня сторінка розділу: Статті

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.