Бізнес-освіта, MBA // Статті // Бізнес-школи по-українськи. Думка фахівців

реєстрація

Увага! Технічні роботи.

Шановні користувачі, на сайті планові технічні роботи. Просимо утриматись від оновлення власних даних на сайті до 08:00 29.03.2011. Дякуємо за розуміння.

Зверніть увагу!

Бізнес-школи по-українськи. Думка фахівців

Отримати підвищення чи можливість переходу на престижніше та більш оплачуване місце - мета та мотивація для будь-якого менеджера. Для власника чи керівника компанії, пріоритети інші - це додатковий прибуток його компанії. І тим, і іншим, в досягненні їх завдань, покликані допомогти бізнес-школи, та їх програми МВА.

Бізнес-школа по-українськи

Дати чітке визначення чи принаймні приблизний перелік критеріїв, за якими можна відрізнити бізнес-школу від пересічного учбового закладу, виявляється справою не такою вже й простою.

Незмінною родзинкою бізнес-школи повинна бути її програма МВА, рівень якої і визначатиме місце школи на ринку бізнес-освіти.

"Потрібно дивитися на викладачів, програми, що пропонуються, можливості та місію школи", - каже Дмитро Бондарь, керуючий партнер компанії MBA Strategy, що займається консультуванням та підготовкою абітурієнтів до вступу в престижні бізнес-школи світу.

На думку Людмили Панченко, директора програми МВА Міжнародного Інституту Бізнесу, основною помилкою людей є невміння розрізняти бізнес-школи від звичайних тренінгових шкіл.

"Оголошення типу "МВА за 2 дні. Швидко. Дорого." не повинно викликати нічого крім посмішки. МВА - серйозна програма для управлінців", - каже вона.

МВА це не вчений, а насамперед професійний ступінь, що засвідчує готовність людини до ефективної роботи на керівних посадах.

Серед переліку українських бізнес-шкіл фахівці як правило називають столичну п'ятірку, що вже має певне ім'я та історію. Це Міжнародний Інститут Бізнесу (МІБ), Київська Бізнес Школа (КБШ), Києво-Могилянська Бізнес Школа (kmbs), Міжнародний Інститут Менеджменту (МІМ) та Школа бізнесу Кібіт. Є й регіональний лідер - Бізнес-школа Львівського інституту менеджменту, що задовольняє попит насамперед західного регіону.

Не гребують українським ринком і західні бізнес-школи. Останні роки відзначились приходом в Україну німецького IBR Інституту Міжнародних Ділових Відносин (IBR), британської Школи Бізнесу Відкритого Університету (OUBS), канадського Університету Нью Брансвік (програма реалізується разом з МІБ), американської Міжнародної школи менеджменту Технологічного університету Лоуренса (програма реалізується разом з університетом "КРОК").

Фахівці відзначають, що хоч українські бізнес-школи й швидко розвиваються, але їх рівень все ще не дозволяє ставати в один ряд з бізнес-школами Європи, а тим паче Північної Америки.

Чого ж бракує?

"Українським школам не вистачає викладачів-практиків, грамотного брендінгу та банального фінансування. Наприклад, бюджет Гарварду становить близько $1 млрд. на рік", - продовжує Дмитро Бондарь.

Але справжньою цінністю бізнес-школи є її викладачі. Це повинні бути люди, які постійно знаходяться "в курсі справ", можуть ефективно проводити дослідження та головне - це повинні бути практики.

"Як правило висококласний викладач бізнес-школи - консультант з десятком років практики за спиною. Тоді він зможе щось дати бізнесу", - продовжує Дмитро Бондарь.

Згідна з ним і пані Панченко. "В бізнес-школі не може працювати професор, що 40 років читає політекономію в університеті. Якщо його запустити в аудиторію до "бізнесу" - вони його просто "розірвуть", - каже вона.

Якісних викладачів в Україні об'єктивно є недостатньо навіть для потреб українських бізнес-шкіл. Саме тому поширеною є практика запрошувати на лекції професорів з західних шкіл. Щоб позбутися проблем пошуку та приїзду іноземної професури, можна налагодити стосунки з якоюсь західною бізнес-школою, і це матиме й інші позитивні ефекти.

Часто надійний партнер є ключовим моментом на шляху до отримання школою міжнародної акредитації. Партнер, квота іноземних студентів, викладачів, що мають викладацький досвід за кордоном та практичний досвід роботи на ринку, - часто є саме тими аспектами, невідповідність яким і віддаляє українські бізнес-школи від отримання міжнародної акредитації.

"Нині жодній бізнес-школі в Україні не доступна навіть 1 з 3 найпрестижнішій світових акредитацій в галузі бізнес освіти", - каже пані Панченко.

Для кого й навіщо?

Загалом в Україні найширше представлено Executive MBA та International MBA. Ці програми розрізняються як за змістом, так і за метою.

Executive MBA створено для керівників підприємств, що щоденно приймають стратегічні рішення. Бізнес-школи говорять, що це просто необхідно для глобального мислення, вміння підвищувати вартість підприємства та випереджати запити клієнтів. Доступ до цієї програми відкритий лише справді ТОП-менеджерам з певним стажем роботи на керівній посаді. Це люди, що прийшли за знаннями та досвідом для підвищення прибутків компанії.

Натомість International MBA покликане забезпечити потреби менеджерів та керівників "середньої" ланки. Насамперед це люди, що або сподіваються на підвищення зарплатні після покращення свого CV рядком про ступінь МВА, або ж потребують МВА для кар'єрного росту. Щоправда, часом ініціаторами бізнес-освіти для своїх співробітників стають самі компанії.

"Так званий корпоративний МВА дійсно набирає оберти в Україні", - каже Кирил Коваленко, керівник проекту "Навчання персоналу". "Прикладом може бути Приват Університет, що був створений Приват Банком та Києво-Могилянською Бізнес-Школою. Інші бізнес-школи теж мають схожі корпоративні програми, втім не прагнуть це називати корпоративним університетом", - додає він.

Але сьогодні на ринку не проблема знайти й інші "форми" МВА освіти. Це різноманітні "міні" та "неповні" МВА, що на думку фахівців є не більше як маркетинговим ходом бізнес-шкіл для залучення людей, які не можуть дозволити собі "повноцінне" МВА.

"Такі програми є ніщо інше, як бажання шкіл зняти вершки з ситуації зростаючої популярності МВА освіти в Україні", - коментує Віталій Мазуренко, керівник Центру Розвитку Кар'єри "Формула Успіху". Центр здійснює проект "Бізнес-освіта в Україні" через портал educate.com.ua.

Серед останніх тенденцій можна відстежити "спеціалізування" МВА. Тобто все частіше до шкіл звертаються люди, які замість загального "широкого" МВА питають ступінь скажімо в енергетичній або фармацевтичній галузях. Відчуваючи ці потреби ринку школи також намагаються змінюватися.

"Найбільш мобільною, інноваційною і готовою до змін, на мою думку, є kmbs. МІМ та МІБ є трошки "важчі", і не такі динамічні. Але останні зміни в менеджменті МІМу підтверджують, що школа шукає нові рішення, і потребує "свіжої крові". Без цього нині на ринку не втриматися", - пояснює Віталій Мазуренко.

Сходяться фахівці на одному - український ринок бізнес-освіти є надзвичайно перспективним. "Думаю відчутне зростання ринку відбуватиметься ще принаймні 3-4 роки, а далі стабілізується на достатньо високому рівні", - коментує Кирил Коваленко.

За матеріалами статті
"Бізнес-школи по-українськи",
http://www.rynok.biz

Попередня сторінка розділу: Статті

Увага! Ви можете обговорити матеріали цього розділу в форумі
або запропонувати власний матеріал для розміщення на сайті.