реєстрація

Новини освіти та науки в Україні та світі

[ русский ] Як полюбити робити з дітьми домашнє завдання

Не робіть роботу дитини замість неї. Допоможіть їй зрозуміти, що, як і навіщо потрібно зробити, і нехай робить сама. Про це в блозі НВ пише Ірина Сергєєва.

Ця стаття – значною мірою для батьків першокласників та учнів молодшої школи, але буде корисна й батькам підлітків. Часто навіть студенти не мають навичок ефективної навчальної діяльності, що перетворює останню на справжнє пекло і для них, і для оточуючих.

Від того, наскільки правильно ви сформуєте навчальні навички дітей, буде залежати якість вашого і дитячого життя найближчі 10-15 років. А з огляду на тренд безперервної освіти – і довше. Тому пропоную з самого початку вибрати правильну оптику і налагодити процеси.

1. Уроки – це можливість

Для мене це додаткова точка позитивного контакту з дитиною. При правильному підході уроки дають батькові шанс збагатити відносини з дитиною, супроводжуючи її на новому шляху: пояснити, підтримати, мотивувати, а також дозволити навчити себе чогось нового, позахоплюватися, подосліджувати нове разом. Підручники з новим підходом до вирішення старих завдань, до речі, дають можливість навчитися чомусь новому кожному з батьків. Так чому не подивитися на уроки в цьому ключі?

Використовувати уроки як можливість посувати нерви собі, дитині і оточуючим, чи як можливість разом пройти не завжди феєричний і захоплюючий, але необхідний кожній людині шлях – ось в чому питання.

2. Уроки – це необхідність

Все в нашому житті засвоюється тільки шляхом багаторазового повторення, під часякого в мозку встановлюються і закріплюються нейронні зв'язки. Деякі речі, такі як мультики або ігри, повторювати легко і приємно, і процес відбувається сам собою. Інші – як вироблення почерку, напрацювання лексичного іншомовного запасу, свідоме засвоєння правил – навряд чи можуть захопити звичайну людину. Але від цього вони не стають менш важливими. Я, напевно, погана мати за сучасними мірками, але починаючи з першого класу, я займалася б навчанням дитини вдома, навіть якщо це було б заборонено.

Переконайтеся, що дитина розуміє суть навчального завдання. Написати палички? Ручкою? До кінця рядка? І потім ще рядок? Ага, добре, починай

Друга причина займатися уроками особисто або із залученням фахівців – жахливо низька якість підручників. Я не знаю, як з цим живуть вчителі, але коли бачу згадку групи з одного об'єкта та інші шедеври, мене кидає в піт. Прагматична причина робити уроки разом – упевнитися, що моя дитина отримує знання, що відповідають дійсності у всьому світі, а не тільки в уяві авторів підручників і їх МОНівських рецензентів.

Нарешті, поки ви не вникнете тією чи іншою мірою і формою в навчання дитини, ви не зможете зрозуміти, який рівень її академічної успішності.Особливо складно це буде зробити з наступного року, коли на оцінювання молодших школярів вчителями, небажане й сьогодні, буде накладена заборона – міра тим більше пікантна, що в кінці молодшої школи їх чекає ДПА. Але навіть без заборони ваші очікування щодо успішності дитини можуть не збігатися з уявленнями вчителів, і тому тут краще покладатися на себе, співвідносячись з думкою школи, звичайно.

3. Як оптимізувати процес виконання уроків?

Створіть контекст. Що ви можете зробити, щоб процес виконання уроків був максимально приємним і для вас, і для дитини? Організувати привабливе і зручне робоче місце? Купити красиві ручки-зошити та інше? Налаштуватися на позитив? Надати (насамперед, для себе) значимість цьому процесу? Посміхнутися? Що ще буде приємним і значущим саме у вашій родині?

Структуруйте. Чим менша дитина, тим меншими будуть відрізки завдань. Для першокласника-шестирічки фраза «зроби математику» на початку навчального року звучить приблизно як «збігай на Марс». Тому «відклади іграшки, візьми книгу і зошит з математики, візьми пенал, поклади їх на стіл, сядь за стіл, відкрий зошит, відкрий книгу на... сторінці». Ну ви зрозуміли? Ваша присутність на кожному етапі буде необхідною. Коли дитина очікувано збивається і відволікається, нагадайте їй про поточну справу.

Переконайтеся, що дитина розуміє суть навчального завдання. Написати палички? Ручкою? До кінця рядка? І потім ще рядок? Ага, добре, починай.

Не робіть роботу дитини замість неї. Допоможіть їй зрозуміти, що, як і навіщо потрібно зробити, і нехай робить сама.

Згодом дитина опанує ці алгоритми, і ви зможете об'єднати прості дії в більш великі блоки, і потім передати їх дитині на самостійне виконання. Частка вашої участі в її роботі буде зменшуватися.

Балансуйте. Балансуйте частку роботи і відпочинку, час виконання завдань, регулюйте, чим будуть наповнені паузи. Молодшому школяреві писати довше 10-15-20 хвилин поспіль складно. Сторінка паличок (прикладів, тексту) поспіль – це знущання. Він буде крутитися, відволікатися, нудитися.

Розбийте завдання. Написав 2-3 рядки і втомився, став погіршуватися почерк, частіше помиляється – відволічись (на інше заняття, зарядку для рук тощо). Потім знову поверніться до наступного блоку роботи.

Після двох-трьох таких блоків відволічіться хвилин на 5-10: потанцюйте, пограйте в м'яч, розімніться, випийте води. Працюєте більше години-півтори – велика перерва (прогулянка, вільна гра дитини).

Здається, що так уроки розтягнуться на весь день, але практика показує, що в такому режимі дитина працює ефективніше, і уроки не викликають у неї такого відторгнення, як при практиці «поки не доробиш, з-за столу не вийдеш».

Крім того, поекспериментуйте з тим, коли ваша дитина більш продуктивна: варто робити уроки до або після спорту чи прогулянок, вдень чи ввечері. Починати з більш складних або з більш легких завдань – все це дуже індивідуально і встановлюється дослідним шляхом.

Концентруйтеся на хорошому. Намагайтеся знайти позитив у тому, що робить дитина, і відзначити його – навіть якщо потім мова піде про недоліки. Це особливо важливо для невпевнених у собі дітей. Ви можете знайти позитив у тому, що (красиві літери), як(старанно, зосереджено) і навіщо (прагне до успіху, схвалення, вдосконалення) робить дитина.

Конструктивний підхід. Використовуйте прийоми конструктивної критики в спілкуванні з дитиною. Дитина навряд чи полюбить писати гачки і палички, але загострення пристрастей навколо уроків, школи і навчання в цілому це точно знизить. І вже точно допоможе вам зберегти собі нерви, принаймні, більшу їх частину.

16.10.2017 00:00, за матеріалами: http://uainfo.org/

Інші новини рубрики "Освіта та наука в Україні"

Безробітні – з вищою освітою, а вакансії – для робітників

У 65 відсотків рівненських безробітних – вища освіта, а 35 відсотків мають робітничі спеціальності чи на мають фаху взагалі. У той же час попит має зворотні пропорції: вакансії є переважно для людей з робітничим фахом. Скажімо, на підприємствах міста є відразу 60 вакансій для швачок. Зате перебуває в у пошуках роботи маса...Докладно

22.07.2018 01:34

США фінансує освіту дітей за рахунок лотерей

За рік лотерея американського штату Південна Кароліна заробила рекордні 435 млн доларів. Таким чином, дохід збільшився на 30 млн дол. порівняно з минулим роком. Більша частина зароблених грошей буде спрямована на виплату стипендій американським студентам, на купівлю нових шкільних автобусів та оплату інших освітніх...Докладно

22.07.2018 01:33

Ваучер на освіту: хто може розраховувати на компенсацію від держави

Здобути затребуваний фах можна за державні гроші. Для цього слід отримати спеціальний ваучер на безплатну додаткову освіту, пише газета "Експрес". "Ним можуть скористатися особи вікової категорії "45+", страховий стаж котрих перевищує 15 років, — розповідає Наталія Кінь, заступниця начальника відділу організації профнавчання...Докладно

22.07.2018 01:32

Швеція виділить $1,7 млн для розвитку IT-освіти в Україні

Уряд Швеції уклав угоду зі шведсько-українською некомерційною організацією Beetroot Academy для розвитку мереж IT-шкіл в Україні. Ця співпраця включає в себе інвестиції в розмірі $1,7 млн. Про це повідомляє посольство Швеції в Києві у Facebook. Завдяки цій співпраці, Beetroot Academy зможе подвоїти кількість ІТ-шкіл...Докладно

22.07.2018 01:31

В Україні є чудовий закон про вищу освіту, але його постійно змінюють у гірший бік – експерт

«У 2014 році був прийнятий закон про освіту (закон України «Про вищу освіту») – чудовий закон. Цей закон набрав чинності в 2016 році. І знали б ви, скільки [відтоді до нього] внесено поправок (понад 20 змін – Ред.) до цього закону в зворотній бік – і те відмінити і це відмінити…» – сказав в ефірі програми «Київ LIVE» телеканалу...Докладно

22.07.2018 01:30

Петро Порошенко підписав важливий документ про освіту

Президент Петро Порошенко підписав важливий документ про освіту, який передбачає залучення коштів і технічної допомоги Фінляндії при реформуванні цієї системи в Україні. Про це пише 1NEWS, посилаючись на OBOZREVATEL. Йдеться про Закон України “Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Фінської Республіки про...Докладно

22.07.2018 01:28

Більше новин рубрики "Освіта та наука в Україні"

Новини інших рубрик

Більше новин