реєстрація

Новини освіти та науки в Україні та світі

[ русский ] Чому в школах мало учителів-чоловіків. І чи є це проблемою?

У вересні 2018 року дослідницька мережа «Еврідіка» опублікувала статтю «Чи має значення те, що чоловіки не викладають?», у якій викладені деякі добре відомі факти: за інформацією Євростату лише 15% вчителів початкової школи в Європі – чоловіки, і навпаки, лише 25% професорів європейських університетів – жінки, пише Профспілка працівників освіти і науки України.

У майбутньому такий гендерний дисбаланс тільки посилюватиметься, якщо врахувати, що все менше чоловіків обирає цю професію.

Перший висновок з даних Євростату полягає в тому, що гендерні пропорції змінюються на різних етапах освіти. Працівники дошкільної освіти майже повністю є жінками, як і переважна більшість вчителів початкових класів. У середній школі жінки все ще переважають чоловіків – у 3 рази в молодшій середній та майже у 2 рази у старших класах. Але у вищих навчальних закладах вже чоловіки стають більшістю, та складають 60% викладацького складу. На найвищому рівні – серед професорів – лише 1 з 4 фахівців ­– жінки.

Ця картина, на думку «Еврідіки», відображає суспільство, яке більше цінує вищі рівні освіти, ніж початкові, тому статус та фінансова винагорода університетських професорів є набагато більшою за вчителів початкової школи. Саме тому чоловіки нечасто зустрічаються в дошкільних установах, в початковій і середній школі, де робота характеризується низькими зарплатами і вважається непрестижною.

За даними Організації економічного співробітництва та розвитку, вчителі-жінки заробляють на 10% менше середньої заробітної плати інших жінок з вищою освітою, тоді як чоловіки, які вчителюють у початковій школі, отримують на 30% менше, ніж чоловіки з вищою освітою в інших сферах. Тому, зарплата освітян є неконкурентоспроможною, при цьому відмінності у порівнянні з іншими професіями більші для чоловіків.

У статті «Еврідіки» вказується на розповсюджену думку, що професія вчителя надає недостатньо можливостей для безперервного професійного розвитку, і це також робить її малопривабливою.

Друга причина, на яку звертає увагу «Еврідіка», пояснюючи недостатню кількість чоловіків на початкових стадіях освіти, – стереотипні уявлення щодо гендерних ролей. Гендерні стереотипи впливають на вибір кар’єри чоловіками та жінками. Це буде тривати до тих пір, допоки у загальній культурі вважатиметься, що чоловікам не підходять професії, пов’язані з доглядом, до яких відноситься і вчительська професія.

Стереотипний образ професії вчителя не враховує складні інтелектуальні завдання, які вона ставить перед своїми представниками. Викладання, наприклад, вимагає цілої низки компетенцій та вмінь, включаючи знання предмету, комунікативні навички, вміння викладати та надихати учня, вміння працювати з різними особистостями та характерами. Жодна з цих компетенцій та вмінь не має відношення до статі вчителя.

«Еврідіка» звертає увагу на певні непрямі наслідки для учнів, які може мати дефіцит чоловіків-вчителів. Деякі дослідники вказують на зв'язок між цим явищем та нижчими досягненнями хлопчиків у порівнянні з дівчатками, вищими рівнями передчасного залишеннями ними школи. Однак це твердження є спірним, емпіричні дані його не підтверджують.

Якщо глянути на те, які культурні цінності отримують діти через школу, «Еврідіка» підкреслює, що дефіцит чоловіків-вчителів призводить до посилення і увіковічення необґрунтованих гендерних стереотипів. Учні безпосередньо зі свого досвіду дізнаються про те, що на ринку праці існує гендерна сегрегація, що жінки більше підходять для професій, пов'язаних з доглядом, що професія вчителя мало цінується.

Оскільки цінності, які передаються дитині під час навчання, є так само важливими, «Еврідіка» вважає дефіцит вчителів-чоловіків причиною для занепокоєння, також як і дефіцит представників етнічних, мовних і культурних меншин. Як школи можуть навчити учнів боротися з нерівністю, якщо їх викладацький склад є уособленням цієї нерівності?

Європейський комітет профспілок освіти підтримує висновки «Еврідіки» і підкреслює критичну важливість зусиль, спрямованих на те, щоб вчительська професія була більш привабливою, інклюзивною та конкурентною з точки зору фінансової винагороди за працю, а школи стали взірцями рівності і демократичних цінностей. 

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

21.11.2018 09:02, за матеріалами: https://pon.org.ua/

Інші новини рубрики "Освіта та наука в Україні"

Інтерв'ю Лілії Гриневич: про новий стандарт базової освіти, інклюзію та антибулінг, держзамовлення та гранти для науковців

Лілія Гриневич — в освіті все життя. Учениця, студентка, вчителька, завучка, директорка, аспірантка, викладачка, голова профільного парламентського комітету. Зараз на посаді міністра вона намагається докорінно змінити систему освіти. Під час інтерв'ю вона неодноразового наголошує: “стіну зламано”. Про...Докладно

20.02.2019 13:40

Понад 60 учасників із 19 областей України взяли участь у семінарі голів профкомів ЗВО

19 лютого 2019 року на базі Дитячого позаміського закладу оздоровлення «Пуща-Водиця» розпочав роботу семінар голів профкомів осіб, які навчаються, закладів вищої освіти, традиційно організований ЦК Профспілки працівників освіти і науки України. Участь у заході беруть понад 60 учасників із 19 областей нашої...Докладно

20.02.2019 10:38

В закладах профосвіти відкрито 185 НПЦ з сучасною технікою та матеріалами

В українських закладах профосвіти вже відкрито 185 навчально-практичних центрів, де учні працюють з сучасною технікою та матеріалами.  З них 100 обладнані коштом державного бюджету, а 85 - за кошти бізнесу та соціальних партнерів. Таку інформацію подає Міністерство освіти і науки сьогодні, 20 лютого 2019 року....Докладно

20.02.2019 10:05

Невдовзі в Україні стартує інформаційна кампанія з протидії незаконній агітації у навчальних закладах

Вже найближчим часом в Україні стартує інформаційна кампанія з протидії незаконній агітації та зловживанню адміністративним ресурсом у навчальних закладах. Це закладено у Меморандум про взаєморозуміння і співпрацю між Міністерством освіти і науки України та Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) в Україні. Документ...Докладно

20.02.2019 09:42

Щоб протистояти загрозам безпеки в світі, інвестиції в освіту можуть бути більш ефективними, ніж наявність танка на полі бою, - Ф.Могеріні

Гарантування безпеки в сучасному світі вимагає "творчого поєднання" інструментів, що включає, крім військових, економічну допомогу, захист прав людини, розширення прав і можливостей молоді та жінок, боротьбу проти кліматичних змін, і це неповний перелік, заявила глава дипломатії ЄС Федеріка Могеріні....Докладно

19.02.2019 18:37

МОН пропонує зміни у реалізації концепції НУШ в плані придбання е-підручників для учнів 1, 5 та 10 класів

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до пункту 24 плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська...Докладно

19.02.2019 17:41

Більше новин рубрики "Освіта та наука в Україні"

Новини інших рубрик

Більше новин