реєстрація

Новини освіти та науки в Україні та світі

[ русский ] 13 питань до проекту Положення про сертифікацію вчителів

Екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук на своїй сторінці в Фейсбук поділився роздумами про сертифікацію вчителів. Він поставив 13 питань, на які сам не зміг знайти відповіді, аналізуючи проект Положення про сертифікацію вчителів.

1 Яка мета цієї сертифікації? Для чого вона потрібна? Лише для того, щоб було кому доплачувати 20% і слідкувати за тим, чи впроваджують сертифіковані учителі упродовж трьох років «методики компетентнісного навчання та нові освітні технології». Якщо це так, то чи не занадто дороге це задоволення (сертифікація) для бідного освітянського бюджету? І чому в проекті постанови Уряду про 20% жодного слова?

2 У нас є лише один офіційно затверджений професійний учительський стандарт. Для вчителя початкових класів. Ним визначено 46(!) професійних компетенцій, які мають бути у кожного вчителя-початківця. Вони дуже дивні й сумненькі. Не знаю, чи хтось уявляє, як можна оцінити шляхом тестування наявність чи відсутність цих компетенцій, якщо визначення кожної із 46 починається із слова «здатність вчителя до…»?

3 Якщо є сертифікація, то на якого лиха потрібна атестація вчителів?

4 Що буде, якщо атестований за вищою категорією вчитель, проходячи сертифікацію, не набере «прохідного балу»? Його атестація скасовується, чи він продовжує бути «на висоті». Із відповідною зарплатою, офіційно не підтвердивши свою компетентність.

5 Чому атестація повинна проходити раз на п’ять, а сертифікація – раз на три роки? При цьому сертифікація зараховується як атестація…

6 Хто гарантує, що ті експерти, які будуть вивчати практичний досвід вчителя, є такими, хто об’єктивно цей досвід зможе оцінити? І чому вчитель не має права висловити недовіру експерту?

7 Чому вчителю не надається право оскаржити результати сертифікації? Чи не тому, що будь-який суд відмовиться визнати докази, зібрані під час проектованої сертифікації такими, що мають якусь доказову значущість?

8 Чому під час сертифікації не враховуються результати, досягнуті вчителем у навчанні та вихованні своїх учнів? А його компетентність оцінюватиметься балами від складання тестів і спостереженням за тим, як він працює? От що-що, а показувати ми навчилися…

9 Для чого в процесі сертифікації насаджуємо інститут сексотів? Див. останній абзац п.38 проекту Положення (за умови підтвердження фактів репетиції занять сертифікат не видається – EtCetera). І чому в такому випадку не передбачається «гарячий» телефонний номер, за яким можна, змінивши голос, нашептати, що вчитель проводив репетицію уроку, перед тим як робив його відеозйомку? Як у кінокомедії «Королева бензоколонки».

10 Чому основну і вирішальну роль у прийнятті рішення про сертифікацію вчителя відіграють чиновники? Тому, що вони чиновники і знають краще від учителя, як той має працювати?

11 І для чого весь сир-бор із визначенням результатів, якщо є другий абзац п.38 (сертифікат видається, якщо кількість набраних балів дорівнює або перевищує встановлені Комісією порогові – EtCetera).

12 Хто візьме на себе сміливість укласти «уніфіковані форми» для оцінювання практичного досвіду вчителя? І чи можна уніфікувати досвід? Та ще балами його оцінити? А, можливо, хтось ще й досі ностальгує за вивченням пер.пед.досвіду (передового педагогічного досвіду – EtCetera)? А то досвід – «безцінний». Як і його носії. Чемодани без ручки. Між іншим, подивіться Інтернет. У сусідів вивчення перпеддосу наразі – головна фішка. Як і відвідування уроків у вчителів.

13 Чому в положенні нічого немає про наслідки сертифікації? Як для тих, хто набрав потрібну кількість балів, так і для тих, хто її не набрав? Провели і забули? І найголовніше. Чи може продовжувати працювати в школі вчитель, який подавався, але не пройшов сертифікацію? Бо не підтвердив наявність у нього професійних компетенцій. Отут, як мені здається, ми і приїхали. І застряли, як собака на перелазі.

Ніяк не можу знайти відповідь на ці питання. А якщо їх немає, то які можна давати пропозиції в громадському обговоренні? Крім однієї: не ухвалювати цей проект в тому вигляді, як він поданий.

НАГАДАЄМО. В кінці листопада 2018 року Міністерство освіти і науки України представило для громадського обговорення проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників». За задумом авторів, сертифікація мала б урегулювати процедуру оцінювання професійних компетентностей педпрацівника шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду його роботи. Та незважаючи на обіцянку доплатити тим, хто успішно складе іспит, 20% посадового окладу, педагоги та освітні експерти зустріли новину з осторогою.

04.12.2018 19:19, за матеріалами: https://uk.etcetera.media/

Інші новини рубрики "Освіта та наука в Україні"

Майже 1 мільярд гривень на обладнання шкіл використали на 90% - Гриневич

Майже 1 мільярд гривень субвенції на обладнання початкових шкіл використали на 90%. По це повідомила міністерка освіти і науки Лілія Гриневич в...Докладно

17.12.2018 21:43

Створено електронну версію ВУЕ «Великої української енциклопедії»

В українському сегменті мережі інтернет з’явилася електронна версія «Великої української енциклопедії» – ВУЕ. Створила її держустанова «Енциклопедичне видавництво», Скористатися енциклопедією можна ...Докладно

17.12.2018 21:30

ЄІБ надасть грант на 10 млн євро для підвищення енергоефективності будівель 7 українських вишів

Європейський Інвестиційний Банк (ЄІБ) надасть грант на 10 млн євро для реалізації проекту «Вища освіта України», у якому наразі беруть участь 7 українських вишів. У цих закладах планується підвищити енергоефективність у майже 150 будівлях. Таку грантову Угоду з ЄІБ підписала Міністр освіти і науки України...Докладно

17.12.2018 21:16

В межах Всеукраїнського тижня права заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей провів зі школярами круглий стіл

Понад 30 школярів та учителів Києва та Харкова відвідали Міністерство освіти і науки України в межах Всеукраїнського тижня права. Після екскурсії міністерством, заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей провів зі школярами круглий стіл у залі Колегії МОН. Під час зустрічі вони обговорили, чому важливо розумітися...Докладно

17.12.2018 21:00

Сьогодні в Брюсселі була підписана Угода, яка допоможе реформувати систему професійно-технічної освіти в Україні

Уряд України та Єврокомісія підписали Угоду про фінансування заходу "EU4Skills: Кращі навички для сучасної України", яка допоможе реформувати та модернізувати систему професійно-технічної освіти в Україні. Угоду, загальний бюджет якої складає 58 млн євро, було підписано на полях 5-го засідання Ради асоціації Україна-ЄС,...Докладно

17.12.2018 15:01

На базі ХНЕУ створили Центр вивчення арабської мови

У Харківському національному економічному університеті ім. С. Кузнеця відкрили Центр вивчення арабської мови. Він стане платформою для організації освітніх проектів, наукових досліджень та культурного обміну. Робота центру також сприятиме підвищенню якості підготовки фахівців з міжнародних відносин у виші. “Багато студентів...Докладно

17.12.2018 14:44

Більше новин рубрики "Освіта та наука в Україні"

Новини інших рубрик

Більше новин