реєстрація

Новини освіти та науки в Україні та світі

[ русский ] Чи є різниця в якості освіти та рівнем підготовленості випускників шкіл міста та села?

Хоча держава гарантує усім громадянам однакове право на освіту, реалізувати це право повною мірою можуть не всі. Адже якість освіти залежить не лише від здібностей та амбіцій людини, але й від того, які умови для навчання їй створили. У містян можливостей більше, у дітей з сіл та невеликих містечок – менше. Як виглядає і до чого призводить різниця в якості освітніх послуг у містах та селах.

ФАКТ. Аналітичний центр CEDOS за результатами ЗНО 2016 року провів дослідження академічних успіхів випускників та заявив про нерівність навчальних досягнень серед українських шкіл. Статистика показала, що учні з сіл мають більше «надзвичайно низьких результатів», ніж містяни. Хоча відмінності між успіхами дітей зі звичайних та «елітних» шкіл (ліцеїв та гімназій) відрізняються ще більше, експерти не заперечують той факт, що доступ до якісної освіти залежить від розміру населеного пункту, де проживає учень. І це стосується не тільки України, а й усіх інших країн, чиї навчальні здобутки досліджуються в рамках PISA чи інших аналітичних зрізів.

НОВИЙ ПОГЛЯД. Видання Texty.org.ua також проаналізувало дані українських абітурієнтів за результатами свіжого ЗНО, результати вступної кампанії та географію розподілу вступників по вишах та місцю народження. Журналісти з’ясували, хто, куди і з якими результатами подався, сконструювавши карти вступу та склавши власні рейтинги університетів.

Дослідження показало, що серед вступників з високими балами ЗНО – мінімальна кількість абітурієнтів з сіл. Крім того, випускники сільських шкіл, обираючи виш, частіше орієнтуються на його близькість до домівки, тому їдуть здебільшого до суміжних областей.

У ЧОМУ ПРИЧИНА? Недостатньо розвинена освітня інфраструктура та низький рівень доходу родин – це головні причини академічного відставання сільських учнів у порівнянні з міськими. Сільські школи мають недостатньо обладнання та погано забезпечені кадрами, а батьки не в змозі винаймати репетиторів чи віддавати їх до гуртків та секцій.

ЩО РОБИТЬ ДЕРЖАВА? Щоб компенсувати цю нерівність, вводяться сільські та регіональні коефіцієнти. Це механізм, який допомагає першою чергою сільським дітям отримати вищу освіту. І, до речі, статистика показує, що в 2018 році серед першокурсників, які вступали за сільським коефіцієнтом, 84% також мали і регіональний коефіцієнт, отже, вступали до університетів, розташованих не в Києві.

Проте, згідно з даними Texty.org.ua, навіть в областях з університетськими центрами, такими як Львів, Харків та Одеса, діти з сіл здебільшого вступали до локальних ЗВО, наприклад ізмаїльських (Одеська область) чи дрогобицьких (Львівська область).

Ще один механізм «державної допомоги» сільським вступникам – це пільгове зарахування в разі вибору певних спеціальностей, наприклад, «Аграрні науки та продовольство». З одного боку, це підвищує шанси на вступ, але з іншого – поглиблює нерівність, адже в цьому випадку сільські діти, які бажають здобути вищу освіту за державний кошт, повинні поступитися своїм покликанням та мріями.

ЩО ЩЕ МОЖНА ЗРОБИТИ? Без підвищення якості сільської освіти змінити це положення неможливо. А якщо цього не відбудеться, держава буде змушена вигадувати все більше коефіцієнтів, зменшуючи кількість перепон на шляху сільських дітей до університетів.

Нинішня спроба створити мережу сильних опорних шкіл та налагодити механізми дистанційної освіти схожа на крок у правильному напрямку. Але справа в тому, що не все залежить від дій Міністерства освіти та науки. Адже відповідальність за підтримку соціально незахищених родин, створення робочих місць, налагодження транспортного сполучення між містами і селами – це завдання багатьох різних структур. І це також те, від чого залежить успішність учня та його мобільність.

12.02.2019 08:46, за матеріалами: https://uk.etcetera.media/

Інші новини рубрики "Освіта та наука в Україні"

Вчителі з Херсонщини уклали збірку методичних рекомендацій з інклюзивної освіти

Педагогічний колектив Херсонської загальноосвітньої школи №4 має великий досвід навчання дітей із особливими освітніми потребами. Упродовж 2018-2019 навчального року творча група вчителів інклюзивних та спеціальних класів уклала збірку методичних рекомендацій «Діяльність команди психолого-педагогічного супроводу дитини...Докладно

20.04.2019 12:29

Влада столиці збільшила фінансову підтримку дітей в закладах освіти вдвічі , – КМДА

За три роки фінансова підтримка дитини у закладах освіти столиці системно зростала: у понад 2 рази у дитячих садках – із 14,7 тис. грн до 31,6 тис. грн; майже удвічі у школах – із 11,5 тис. грн до 21,4 тис. грн; у позашкільних закладах – із 2,7 тис. грн до 5,0 тис. грн; у професійних ліцеях – із 23,6 тис. грн до 42,3 тис....Докладно

20.04.2019 11:51

Законопроект щодо надбавки за престижність педагогічної праці розглянуть у упродовж десятої Парламентської сесії

До ЦК Профспілки працівників освіти і науки України надійшов лист від Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти щодо численних звернень первинних профспілкових організацій закладів освіти з вимогою підтримати зареєстрований у Верховній Раді Україні проект Закону України «Про внесення змін до Закону України...Докладно

20.04.2019 11:45

Об'єднуючи зусилля: Глобальний тиждень дій в інтересах освіти (GAWE)

Глобальний тиждень дій в інтересах освіти (GAWE) є одним із основних заходів, що проводяться Глобальною кампанією за освіту – широкою коаліцією, що об’єднує профспілки, неурядові установи та громадські організації, які займаються питаннями освіти. Серед засновників Глобальної кампанії заради освіти – Інтернаціонал...Докладно

19.04.2019 14:33

Центр Індустрії 4.0 відкрито на базі КПІ ім. Ігоря Сікорського

17 квітня в КПІ ім. Ігоря Сікорського відкрито Центр Індустрії 4.0. Після урочистостей відбулася конференція та низка публічних дискусій про стан і розвиток Індустрії 4.0 в Україні. Концепцію Центрів 4.0 в 2018 році ініційовано Асоціацією підприємств промислової автоматизації України (АППАУ). Її підтримало Міністерство...Докладно

19.04.2019 14:15

ЗНО-2019: іспит складатимуть 355 тисяч осіб

Зовнішнє незалежне оцінювання цього року складатимуть 355 тис. осіб. Як повідомила прес-служба віце-прем’єр-міністра України В’ячеслава Кириленка, про це йшлося на нараді щодо підготовки до ЗНО, основна сесія якого відбудеться 21 травня - 13 червня. У нараді взяли участь представники Українського центру оцінювання...Докладно

18.04.2019 21:11

Більше новин рубрики "Освіта та наука в Україні"

Новини інших рубрик

Більше новин