реєстрація

Новини освіти та науки в Україні та світі

[ українська ] Чи є різниця в якості освіти та рівнем підготовленості випускників шкіл міста та села?

Хоча держава гарантує усім громадянам однакове право на освіту, реалізувати це право повною мірою можуть не всі. Адже якість освіти залежить не лише від здібностей та амбіцій людини, але й від того, які умови для навчання їй створили. У містян можливостей більше, у дітей з сіл та невеликих містечок – менше. Як виглядає і до чого призводить різниця в якості освітніх послуг у містах та селах.

ФАКТ. Аналітичний центр CEDOS за результатами ЗНО 2016 року провів дослідження академічних успіхів випускників та заявив про нерівність навчальних досягнень серед українських шкіл. Статистика показала, що учні з сіл мають більше «надзвичайно низьких результатів», ніж містяни. Хоча відмінності між успіхами дітей зі звичайних та «елітних» шкіл (ліцеїв та гімназій) відрізняються ще більше, експерти не заперечують той факт, що доступ до якісної освіти залежить від розміру населеного пункту, де проживає учень. І це стосується не тільки України, а й усіх інших країн, чиї навчальні здобутки досліджуються в рамках PISA чи інших аналітичних зрізів.

НОВИЙ ПОГЛЯД. Видання Texty.org.ua також проаналізувало дані українських абітурієнтів за результатами свіжого ЗНО, результати вступної кампанії та географію розподілу вступників по вишах та місцю народження. Журналісти з’ясували, хто, куди і з якими результатами подався, сконструювавши карти вступу та склавши власні рейтинги університетів.

Дослідження показало, що серед вступників з високими балами ЗНО – мінімальна кількість абітурієнтів з сіл. Крім того, випускники сільських шкіл, обираючи виш, частіше орієнтуються на його близькість до домівки, тому їдуть здебільшого до суміжних областей.

У ЧОМУ ПРИЧИНА? Недостатньо розвинена освітня інфраструктура та низький рівень доходу родин – це головні причини академічного відставання сільських учнів у порівнянні з міськими. Сільські школи мають недостатньо обладнання та погано забезпечені кадрами, а батьки не в змозі винаймати репетиторів чи віддавати їх до гуртків та секцій.

ЩО РОБИТЬ ДЕРЖАВА? Щоб компенсувати цю нерівність, вводяться сільські та регіональні коефіцієнти. Це механізм, який допомагає першою чергою сільським дітям отримати вищу освіту. І, до речі, статистика показує, що в 2018 році серед першокурсників, які вступали за сільським коефіцієнтом, 84% також мали і регіональний коефіцієнт, отже, вступали до університетів, розташованих не в Києві.

Проте, згідно з даними Texty.org.ua, навіть в областях з університетськими центрами, такими як Львів, Харків та Одеса, діти з сіл здебільшого вступали до локальних ЗВО, наприклад ізмаїльських (Одеська область) чи дрогобицьких (Львівська область).

Ще один механізм «державної допомоги» сільським вступникам – це пільгове зарахування в разі вибору певних спеціальностей, наприклад, «Аграрні науки та продовольство». З одного боку, це підвищує шанси на вступ, але з іншого – поглиблює нерівність, адже в цьому випадку сільські діти, які бажають здобути вищу освіту за державний кошт, повинні поступитися своїм покликанням та мріями.

ЩО ЩЕ МОЖНА ЗРОБИТИ? Без підвищення якості сільської освіти змінити це положення неможливо. А якщо цього не відбудеться, держава буде змушена вигадувати все більше коефіцієнтів, зменшуючи кількість перепон на шляху сільських дітей до університетів.

Нинішня спроба створити мережу сильних опорних шкіл та налагодити механізми дистанційної освіти схожа на крок у правильному напрямку. Але справа в тому, що не все залежить від дій Міністерства освіти та науки. Адже відповідальність за підтримку соціально незахищених родин, створення робочих місць, налагодження транспортного сполучення між містами і селами – це завдання багатьох різних структур. І це також те, від чого залежить успішність учня та його мобільність.

12.02.2019 08:46, по материалам: https://uk.etcetera.media/

Другие новости рубрики "Образование и наука в Украине"

Альтернативна школа: від традиційних уроків не відходять, лише від методу подачі знань. ВІДЕО

Альтернативна освіта – нетрадиційний підхід до викладання у школі. В одній з приватних шкіл столиці у класі лише сім дітей. Наталі Рубалоу – викладач англійської мови спеціально приїхала зі Сполучених Штатів, щоби показати інакший підхід до навчання. "Окрім англійської, ми практикуємо мистецтво, трошки музики,...Докладно

22.02.2019 12:23

Міжнародний конкурс юних перекладачів «Мовограй» для учнів українських шкіл за кордоном оголосив переможців

Перший Міжнародний конкурс юних перекладачів «Мовограй», організований та проведений Спілкою Українських Освітян Діаспори серед учнів українських шкіл за кордоном, оглосив переможців. ...Докладно

22.02.2019 11:35

МОН підготувало рекомендації з питань охорони праці у дошкільних закладах

Міністерство освіти і науки України підготувало інструктивно-методичні рекомендації «Організація роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти». Відповідний лист МОН України № 1/11-1491 від 14.02. 2019 розміщено на офіційному сайті відомства. Рекомендації...Докладно

22.02.2019 11:06

МОН пропонує зміни до ліцензійних умов провадження освітньої діяльності

Міністерство освіти і науки України повідомляє про оприлюднення на своєму офіційному сайті проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності»....Докладно

21.02.2019 12:16

Больше новостей рубрики "Образование и наука в Украине"

Новости других рубрик

Больше новостей